Renovatie kruising N229/Singel weggegooid geld?

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

Gisteravond was ik in een andere functie aanwezig bij een informatieavond voor bewoners die dicht bij de kruising N229/Singel wonen. Met enige verbazing hoorde ik het verhaal over de reconstructie van deze kruising.

Gedeputeerde Staten zouden jaren geleden al besloten hebben tot deze reconstructie. De reden is de rij auto's die er 's ochtends vroeg staat op de Singel die zich moeten zien in te voegen tussen het verkeer van Wijk bij Duurstede richting Bunnik. De kruising wordt verhoogd en er komen stoplichten. De bushaltes worden verplaatst en ga zo maar door. Dat alles voor een probleem dat er alleen 's ochtends kort tijdens de ochtendspits is. Het grootste gedeelte van het fileverkeer gaat rechtsaf richting Utrecht.

Hoeveel gaat deze reconstructie kosten en is er geen goedkoper alternatief is? Ik denk van wel. Maar misschien zie ik wat over het hoofd.

Maak vanuit de Singel 2 voorsorteerbanen. Volgens mij liggen die er al. 1 baan voor linksaf richting Wijk bij Duurstede en rechtdoor richting parallelweg en 1 baan voor rechtsaf richting Bunnik. Vervang vanaf de kruising de busbaan richting Bunnik door een gewone rijstrook met doorgetrokken streep (die is er ook al). Hierdoor kunnen de 2 rijen auto's onafhankelijk van elkaar blijven rijden tot ongeveer 500 meter verderop waar de busbaan toch al overgaat in een gewone rijbaan. Wat moet hiervoor worden gedaan: voorsorteerpijlen op het wegdek plaatsen, teksten Busbaan verwijderen en 500 meter verderop de doorgetrokken streep van de busbaan verwijderen.

Ik begrijp dat 2e helft 2015 de reconstructie moet worden uitgevoerd. Is dit nog te stoppen? De geplande reconstructie kost vast bakken geld. Het alternatief kost maar een fractie daarvan. In deze crisistijd kunnen we het gemeenschapsgeld beter gebruiken!

En mocht het alternatief toch niet het gewenste resultaat hebben dan kan er altijd nog duur worden gereconstrueerd.

Eef Goes, bewoner Odijk

't Groentje vroeg wethouder Rob Zakee (Mobiliteit) om een reactie: "De provincie Utrecht gaat deze zomer het kruispunt N229 - Singel in Odijk veiliger en beter maken. Om de veiligheid te vergroten brengt zij daar verkeerslichten aan. Ook creëert zij op het kruispunt meer ruimte, zodat het verkeer daar beter doorstroomt. Ik ben blij dat een echt gevaarlijke situatie wordt opgelost", stelt Rob Zakee. "Al jaren is bijvoorbeeld in de ochtendspits sprake van veel onveilige situaties op het kruispunt", weet Zakee. "Na veel gesprekken heeft Gedeputeerde Staten oktober vorig jaar voor deze oplossing gekozen. Ik was en ben daar blij mee omdat die voor een veel veiligere situatie zorgt."

Vooral in de ochtendspits is er zoveel autoverkeer op de N229 dat auto's die vanaf de Singel komen, maar moeilijk op de provinciale weg kunnen komen. Wachtende auto's blokkeren bovendien geregeld de busstrook. Fietsers en voetgangers kunnen op hun beurt weer vanwege de vele wachtende auto's de Singel moeilijk oversteken. Dit alles zorgt voor grote onveiligheid. Verkeerslichten lossen die situatie op.

De provincie vergroot meteen ook de capaciteit van het kruispunt, door de doorgaande opstelstrook vanuit zuidelijke richting te verdubbelen. Daardoor kan het kruispunt straks meer auto's aan. Dat is ook van belang omdat de verwachting is dat het verkeer op de provinciale weg de komende jaren toeneemt. Zakee: "De reconstructie is een zaak van de provincie. Maar de gemeente heeft vanaf het eerste begin meegedacht en aangedrongen op een snelle oplossing. Er zijn allerlei varianten besproken. Voor- en nadelen zijn afgewogen. We hebben ingestemd met de vorig jaar oktober gekozen oplossing. Omdat die voor een betere doorstroming en voor grotere veiligheid zorgt. Dat laatste stond en staat voor mij voorop."

De werkzaamheden gaan medio augustus van start en duren zo'n zes weken. In die periode zal het kruispunt gedurende één weekend worden afgesloten om de laatste deklaag aan te kunnen brengen. (KJ)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie