De spoorwegovergang is de komende maanden op woensdagen langer en vaker gesloten. Vanaf december gaat de nieuwe dienstregeling in.
De spoorwegovergang is de komende maanden op woensdagen langer en vaker gesloten. Vanaf december gaat de nieuwe dienstregeling in. Agnes Corbeij

Spoorwegovergang vanaf december langer dicht in de spits

5 oktober 2021 om 16:00 Verkeer en vervoer

BUNNIK Vanaf december 2021 is de spoorwegovergang in Bunnik over de stationsweg in de avondspits in totaal ruim 17 minuten dicht voor het verkeer. Dit heeft te maken met de tienminutentreinen die vanaf dan op verschillende trajecten gaan rijden, waaronder van Utrecht naar Arnhem.

door Agnes Corbeij 

Op dit moment voeren de NS en Prorail een proef uit op de woensdagen met deze nieuwe dienstregeling. Vanaf december gaat de nieuwe dienstregeling in. Een woordvoerder van Prorail zegt daarover: ,,Het testen is om de organisatie’s  (o.a. ProRail en NS) hieraan te laten wennen. Maar dit is een voorbeeld van een productstap die we in de hele Randstad gaan uitrollen.” In de nieuwe dienstregeling gaat vanaf december tussen Rotterdam-Den Haag-Schiphol en Schiphol-Nijmegen overdag zes keer per uur een Intercity rijden. 

Met de oude dienstregeling is de spoorwegovergang die de Stationsweg in Bunnik kruist, tussen 17.00 en 18.00 uur nu ook al 14 minuten dicht. Dat stijgt dus licht, naar 17,5 minuten tussen 17.00 en 18.00 uur. Ook in de ochtend tussen 7.00 en 9.00 uur stijgt kans dat fietsers en automobilisten moeten wachten, ongeveer van 13,5 naar 16,5 minuut per uur. Hetzelfde geldt ongeveer voor de spoorwegovergang in Vechten, over de Achterdijk. 

Dat betekent concreet dat de spoorwegovergang bij de Stationsweg straks tijdens de spits ruim een kwart van de tijd gesloten is. Opvallend is dat het parcours van de snelfietsroute van Veenendaal naar Utrecht deze spoorwegovergang kruist. Verder kruist de route nergens het spoor. Daarmee lijkt dit punt een grote barrière te worden in de snelfietsroute. Elders zijn uiteraard wel stoplichten, die ook oponthoud kunnen veroorzaken.

Plannen voor een tunnel zijn er niet. De woordvoerder van Prorail: ,,Die plannen zijn  ... vooralsnog niet noodzakelijk.” Wel werkt Prorail aan verbetering van de veiligheid van de overweg. Dit vertelde de gemeente Bunnik eerder: ,,,,De parallelweg van de spoorwegovergang wordt in november versmald voor de verkeersveiligheid. De inrichting sluit aan op het ontwerp van de doorfietsroute, dat is afgestemd tussen Bunnik, provincie en ProRail.” Prorail voegt daaraan toe dat er ook filewaarschuwingsborden naast de hoofdrijbaan geplaatst worden.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie