De spoorwegovergang is de komende maanden op woensdagen langer en vaker gesloten.
De spoorwegovergang is de komende maanden op woensdagen langer en vaker gesloten. Agnes Corbeij

Fiets en trein zitten elkaar in de weg bij de spoorwegovergang in Bunnik

24 september 2021 om 11:00 Verkeer en vervoer

BUNNIK Of het nu gaat om het bevorderen van het OV of over de aanleg van de doorfietsroutes, beiden hebben als doel de forens uit de auto te krijgen. Beide projecten zitten elkaar ook wel eens in de weg, zoals bijvoorbeeld bij de spoorwegovergang in Bunnik. 

door Agnes Corbeij

Vorige week publiceerde Bunniks Nieuws een artikel over de proef met meer treinen op woensdag. De NS en ProRail testen daarbij wat er gebeurt als iedere tien minuten een trein rijdt. De spoorwegovergang is daarvoor vaker en langer dicht. De Stationsweg is echter ook een beoogde doorfietsroute. Beide projecten bijten elkaar hier. 

OVEREENKOMST In 2019 tekende de gemeente Bunnik, net als de andere aanliggende gemeenten, een overeenkomst met de provincie waarin staat dat de doorfietsroute van Veenendaal naar Utrecht Science Park wordt onderzocht. Bij de overeenkomst zat een kaartje, waarop te zien is dat de route loopt via station Driebergen-Zeist, over de Singel om Odijk heen en dwars door Bunnik heen.

Dit leverde bij Bunniks Nieuws de vraag op of er overleg is tussen Prorail, NS, de provincie en de gemeente Bunnik rondom dit knelpunt. Dat overleg is er, maar het knelpunt blijft bestaan. Een woordvoerder van de gemeente Bunnik zegt hierover: ,,De parallelweg van de spoorwegovergang wordt in november versmald voor de verkeersveiligheid. De inrichting sluit aan op het ontwerp van de doorfietsroute, dat is afgestemd tussen Bunnik, provincie en ProRail.”

GEEN TUNNEL De woordvoerder laat desgevraagd weten dat de oplopende wachttijden door de test met de tienminutentreinen niet kan worden opgelost en dat er geen plannen zijn voor een fietstunnel op deze plek. De vraag is natuurlijk wat er na de test gebeurt. Of de tienminutentreinen blijven rijden en vast onderdeel worden van de dienstregeling. Die vraag ligt al een ruime week bij ProRail, maar is nog niet beantwoord. 


Stationsweg nieuwe situatie. - Gemeente Bunnik

De aanleg van de doorfietsroute leidt op meer plekken in het dorp tot weerstand. Zo spraken drie wijkverenigingen in juni hun ongenoegen uit over de plannen om de parallelweg langs de Oranjebuurt en de Kromme Rijnwijk om te vormen tot fietsstraat. Zij zijn bang voor het verlies van parkeergelegenheid en voor een toename van snelle fietsers, waardoor de situatie voor lokaal fietsverkeer zoals schoolgaande kinderen gevaarlijker wordt. Dat hier een doorfietsroute komt, is nog niet zeker. De gemeenteraad heeft er nog geen besluit over genomen. 

En uiteraard is er het bezwaar van omwonenden van het Eikenpad, tegen aanleg van het doorfietspad door het Eikenpadplatsoen, waardoor begin deze maand een bezoek van een ambtenaar aan de buurt grimmig verliep. Ook dit besluit is nog niet definitief, begin 2022 wordt hierover besloten door de gemeenteraad.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie