Reint Middel en Wim van Aalst bij het bewuste kruispunt
Reint Middel en Wim van Aalst bij het bewuste kruispunt Agnes Corbeij

Klachten én complimenten over verhoging fietspad

21 september 2021 om 16:00 Verkeer en vervoer

BUNNIK Vorig jaar is het kruispunt Marskramersbaan - Van Zijldreef in Bunnik aangepast door de gemeente, met hulp van een subsidie van de provincie. De verhoging van de fietspaden wordt verschillend ervaren. Sommige inwoners vinden dat er sprake is van een ‘ondoordacht ontwerp’, de voorzitter van de wijkvereniging daarentegen is zeer tevreden. 

door Agnes Corbeij

In 2019 kwam er subsidie vrij van de provincie om de fietsroute van station Bunnik naar het Utrecht Science Park op korte termijn op een aantal punten te verbeteren. Deze subsidie staat los van de pot geld van U Ned, waarmee de gemeente van plan is het fietspad door het Eikenpadplantsoen aan te leggen. Wel gaat het om verbetering van dezelfde fietsroute. 

Met deze subsidie werden in 2020 de fietspaden langs de Van Zijldreef op de kruising met aan de ene kant de Marskramersbaan en aan de andere kant de Kennedylaan verhoogd. Een woordvoerder van de gemeente legt uit: ,,Dit werkt voor autoverkeer snelheidsverlagend en attentieverhogend.”

AFLEIDING Bewoner Reint Middel vraagt zich af of dat werkt. ,,Er is zoveel afleiding door alle attentiestrepen, verhogingen en aantal verkeersbewegingen dat het eerder verstorend werkt, afleidend. Je moet teveel zaken tegelijk overzien op dat punt. En dat wordt er straks zeker niet beter op als Rhijnhaeghe is afgebouwd en het snelfietspad langs de traverse is gerealiseerd. Of het fietspad uit Veenendaal en Houten door Odijk-West.”

Als je eroverheen bent, moet je eerst even je nieren recht leggen

Piet Koning, voorzitter van de wijkvereniging, woont vlakbij het kruispunt en is het niet met de heren eens. ,,Ik begrijp hun probleem niet. Het doel was om de veiligheid te verhogen. Auto’s die afslaan moeten nu op de rem voor de fietsers. Dat moesten ze eerder ook al, maar het gebeurde niet. Ze keken niet uit. Nu moeten ze wel door de verhoging.”  

NIEREN RECHT LEGGEN Reint Middel en zijn overbuurman Wim van Aalst vinden de veranderingen zeker geen verbetering. Van Aalst: ,,Het verhoogde fietspad is een flinke drempel waar je met de auto overheen moet als we de Marskramersbaan in rijden. Als je eroverheen bent, moet je eerst even je nieren recht leggen.” Daar is Koning het niet mee eens. ,,Het zijn hele flauwe hellingen, heel auto- en fietsvriendelijk.”

Ook is de route voor fietsers en wandelaars heel onlogisch, aldus Middel: ,,Als je met de fiets of wandelend van de Marskramersbaan naar de Kennedylaan wilt, moet je eerst een haakse hoek naar rechts maken, dan een haakse hoek naar links. Dan moet je oversteken en aan de overkant dezelfde manoeuvre uithalen. Dat doet natuurlijk niemand. Daardoor ontstaan gevaarlijke situaties.”

We hadden juist gevaarlijke situaties doordat automobilisten niet uitkeken als ze afsloegen

GEEN KLACHTEN Over de slinger die wandelaars en fietsers moeten maken zegt de gemeente: ,,Dat is inderdaad niet ideaal, maar deze situatie bestond ook voor de reconstructie al. Daarover waren geen klachten bekend. Nu dat wel in beeld is, plaatsen wij de aanpassing van de aansluiting op een lijst van gewenste aanpassingen om op termijn aan te passen.”   

DUURDER Van Aalst en Middel hadden liever een geheel plateau of een rotonde gezien, waardoor de situatie overzichtelijker zou worden. De gemeente reageert op deze suggestie: ,,Een volledig kruispuntplateau was ook effectief geweest, maar veel duurder en buiten ons financieel bereikKoning vindt niet dat er gevaarlijke situaties ontstaan. ,,We hadden juist gevaarlijke situaties doordat automobilisten niet uitkeken als ze afsloegen. En ook fietsers die de Van Zijldreef overstaken, lieten de kruisende fietsers niet altijd voor. Door de verhoging is de situatie verbeterd.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie