Oude Dorp

Start en Finish: station Houten

Kaart: www.afstandmeten.nl/index.php?id=2994958..

De wandeling

Nu we Houten van alle kanten in en uit zijn gelopen wordt het tijd om Houten zelf wat beter te leren kennen. We lopen van Houten groeikern (noord) naar Houten vinex (zuid) en weer terug. Kijk en vergelijk, let op stedenbouw, architectuur, groenaanleg en historische elementen. En maak de balans op: het Houtens DNA, wat is dat eigenlijk?

Routebeschrijving

1. Station Houten - de nieuwe opvolger van de stations uit 1868 en 1982 werd in 2011 in gebruik genomen. Bijzonder zijn de fraaie overkapping en (destijds) eerste gratis bewaakte fietstransferium van Nederland.

Station Houten - Kees Volkers

Start: station Houten (Onderdoor). Viaduct uitlopen aan zijde stadhuis (1984), rechts de stadhuistoren met carillon. Rechtdoor langs fontein en twee bruggetjes over. We wandelen hier het Imkerspark in, dat met het Kooikerspark de groene hoofdstructuur vormt van Houten groeikern. Bij kruispunt linksaf, de Lobbendijk (oude landweg, nu fietspad). Deze uitlopen richting kerktoren. Om de kerk heenlopen het Plein op.

2. Oude Dorp - de lommerrijke ‘brink’ ademt nog een dorpse sfeer. De huidige NH-kerk is grotendeels 17e-eeuws, maar had al een voorganger in de 9e eeuw. Aan de Loerikseweg staat de RK-kerk uit 1885. De brink was een stop op de splitsing van wegen naar Culemborg en Den Bosch, met herbergen als De Engel en De Roskam (al sinds de 16e eeuw).

Het Plein in het Oude Dorp van Houten - Kees Volkers

Plein in de hoek rechts van Albert Heyn weer verlaten (Pr. Bernhardweg), daarna links (ook Pr. Bernhardweg) en aan eind links tunneltje onder de Rondweg en daarna rechtdoor, links van ons de brandweerkazerne (2000). Doorlopen tot kruispunt en dan links Houtense Wetering volgen. Aan oude boerderijen is te zien dat dit een oude weg is. Na viaduct onder de Rondweg wandelen we Houten vinex binnen. Bij kruispunt rechtsaf (Hoonpad) de waterrijke wijk De Waters in. Doorlopen tot 2e bruggetje links, hier over (Zomerpolder) richting een groene wal.

3. Vijfwal - is de centrale groenstructuur van Houten vinex. Ze loopt als een geometrische vijfhoek door Houten Zuid. Duidelijk anders dan de groenstructuur in Houten Noord. Deze hoek van de Vijfwal is verhoogd aangelegd: een fijne speelplek voor de jeugd en mooie blik op de omgeving.

De Vijfwal - Kees Volkers

Wal bestijgen en bovenop stukje rechts en aan andere zijde weer omlaag. Daar via twee trapjes rechtdoor voetpad over de wal volgen. Na ongeveer 500 meter zien we links een water met een eiland en een toren.

4. Schonauwen - de scheve 15e-eeuwse hoektoren, de slotgracht en een klein slotpark herinneren aan het ooit imposante slot Schonauwen, nu opgenomen in de vinex-uitbreiding. Particulier bewoond.

Schonauwen - Kees Volkers

Hierna links Vijfwal verlaten, kasteeltoren aan linkerkant houden (Dobbelsteen). Pad langs water aflopen tot aan brede strook met voet- en fietspad. Hier linksaf. Dit was ooit de provinciale weg naar Schalkwijk. We passeren links het hek naar Schonauwen (geen toegang) en slaan bij eerste witte bruggetje rechtsaf (Leisteen). Dit pad aflopen tot fietspad (Donselaerspad). Hier linksaf Castellum in lopen door smal straatje dat uitkomt op vierkant plein (Piazza, winkelcentrum van Houten vinex).

5. Castellum - opgezet als een Romeinse vesting, omringd door water en toegankelijk via poorten. Het centrale deel is een mix van winkels, horeca en woningen rond een vierkante ‘piazza’, de opzet is veel stedelijker dan in Houten vinex, Ook het stratenpatroon en de ‘Romeinse’ dakpannen moeten de suggestie wekken van een mediterraan vestingstadje.

Castellum - Kees Volkers

Plein schuin rechts oversteken en via Castellumpad onder station Castellum door. Aan andere zijde komen we op een kleiner plein (Forum), waar we rechtsaf slaan (Via Culina). We lopen het ‘Castellum’ weer uit via een ‘poort’. Hierna links het talud op, water links houden. Pad buigt naar rechts om appartementengebouw heen. Links is laatste stukje vinex in aanbouw. Pad uitlopen tot we verhoogde groenstrook passeren. Dit is weer de Vijfwal. Hierna links, Vijfwal aan linkerkant houden, tot we rechts een grote plas passeren (Oosterlaakplas). Aan einde naar links (Beusichemseweg) en dan eerste rechts boardwalk op tussen huizen naar de Rietplas.

6. Rietplas - Rietplas en Oosterlaakplas zijn ontstaan door zandwinning. Op één natuureilandje na is de plas ingericht om te recreëren, met o.a. een zandstrand. Beeldbepalend zijn de kleurrijke woonhuizen met boardwalk, die in het water zijn gebouwd (2006).

De kleurrijke huizen aan de Rietplas - Kees Volkers

Links voor huizen langs over de boardwalk en bij splitsing links terug naar vasteland en dan rechts langs strand weg aflopen die naar links buigt (Binnentuin). Aan boerderijen is te zien dat dit een oude landweg is. Na nr 33 bij driesprong links (Loeriksepad). Doorlopen tot verhoogde groenstrook, dit is weer de Vijfwal. Hier rechts pad over de Vijfwal volgen. Links zien we nog enkele voormalige boerderijen, hier liep vroeger de Beusichemseweg. Aan het eind Vijfwal af, weg oversteken en doorlopen naar hoge fietsbrug over het spoor. Aan andere zijde rechtsaf, straat oversteken, aan eind stukje rechts en dan links doorsteken richting spoor en de Rondweg oversteken, we komen nu weer in Houten groeikern. Meteen na viaduct rechtdoor paadje langs appartementen nemen, dat uitkomt bij

7. Het oude station - in 1868 werd de spoorlijn Utrecht-Den Bosch in gebruik genomen met een eigen station voor Houten: een standaardtype vijfde klasse van de SS (Staatsspoor). In 1935 werd het gesloten en voor alles en nog wat gebruikt. In verband met de verdubbeling van het spoor is het oude station in 2009 zo’n 150 meter verplaatst en in oude glorie hersteld. Het is nog het enige stationsgebouw in Nederland van dit type.

Het Oude Station van Houten - Kees Volkers

Weg evenwijdig aan spoor aflopen (Stationserf) en dan rechtdoor afdalen, tunneltje onder het spoor door, weg met middenberm oversteken, daarna even naar rechts en dan eerste links (Korenmolen/Odijkseweg). Deze weg tijdje volgen, aan bebouwing is te zien dat dit een oudere weg is. Doorlopen tot voorbij supermarkt Jumbo, daarna eerste weg links en het rode fietspad volgen (Edelhertakker). Bij kruising rechtdoor langs groene speelweide en vijver, pad eindigt op T-splitsing, hier links (Kooikerspad). Pad uitlopen tot we bij plein uitkomen (Het Rond, winkelcentrum Houten groeikern). Plein oversteken naar station Houten. Einde wandeling.

Eerdere wandelingen in deze serie ‘Houten in en uit’:

1. Van Oude Dorp Houten naar Jutphaas

2. Het Vaartse Rijnpad

3. Het Bunnikpad

4. Het Culemborgpad

5. Het Vreeswijkpad

6. Het Cothenpad

7. Het Everdingenpad

Geograaf en wandelgidsenschrijver Kees Volkers doet aan Urban Walking: wandelen in de ‘buitenstad’. Speciaal voor Houtens nieuws zette hij acht wandelingen uit vanuit Houten naar een OV-halte in een buurgemeente: Lekker lopen en je ziet nog ‘s wat!