De Ring Utrecht, waar de discussie al jaren over gaat
De Ring Utrecht, waar de discussie al jaren over gaat RTVUtrecht: Mark van der Wel

Gemeenteraad vraagt Tweede Kamer zich in te zetten voor behoud van Amelisweerd

10 december 2020 om 11:00 Politiek

BUNNIK De gemeenteraad van Bunnik vraagt de woordvoerders mobiliteit in de Tweede Kamer om de minister op te roepen de verbreding van de Ring Utrecht te heroverwegen. Verbreding van de A27 op dit punt staat haaks op gemeente- en provinciaal beleid en de schade aan landgoed Amelisweerd zal een ‘pijnlijke gebeurtenis’ zijn, aldus de gehele raad in de brief die gisteren naar Den Haag ging.

door Agnes Corbeij

Half november werd bekend dat minister Cora van Nieuwenhuizen het tracébesluit toch had ondertekend, ondanks bezwaren van de provincie, gemeenten en actievoerders. Afgelopen zondag werd nog door duizenden demonstranten een statement gemaakt. De brief van de gemeenteraad is ondertekend door alle vier de fracties. De gemeenteraad wil met deze brief de Tweede Kamer bewegen in te grijpen. ,,Naar aanleiding van deze beslissing en de inhoudelijke argumentatie in de bijlagen vraagt de gemeenteraad van Bunnik aan de Tweede Kamer om de minister op te roepen om het besluit te heroverwegen en op andere wijze invulling te geven aan de mobiliteitsdoelstellingen van het Rijk in de regio Utrecht.”

MOMENT De gemeenteraad wijst er ook op dat dit niet het juiste moment is voor deze beslissing. ,,In het vernieuwde Tracébesluit is geen rekening gehouden met de langetermijneffecten van Corona op ons mobiliteitsgedrag.” Verkeerskundigen houden er rekening mee dat het thuiswerken ook na de coronatijd populair blijft en blijvende effecten zal hebben op het verkeer.     

Een ander argument is dat het verbreden van de ring op deze plek op allerlei manieren bijt met de klimaatdoelstellingen waar landelijk, provinciaal en lokaal hard aan gewerkt wordt. ,,Door in te zetten op autoverkeer raken we verder verwijderd van onze landelijke Klimaatdoelen. De extra benodigde 250 miljoen kunnen beter geïnvesteerd worden in woningen of  energietransitie.”

STIKSTOF In het verlengde daarvan noemt de gemeenteraad de ruimte in het stikstofdebat. ,,De stikstof ruimte die ontstaat door de 100 km/uur snelheidslimiet wordt door de  verbreding met extra autoverkeer ingevuld terwijl er juist ruimte nodig is voor de  natuur en geplande woningbouwprojecten in de regio.” In 2019 werd het besluit van de minister nog vernietigd door de Raad van State, vanwege de ontoelaatbare toename van de voorziene stikstofuitstoot. Blijkbaar ziet de minister daar nu toch weer ruimte. 

Het bos op landgoed Amelisweerd wordt al decennialang met hand en tand verdedigd door omwonenden, natuurliefhebbers en gebruikers van het bos. De raad staat achter deze strijd. ,,De kap van talloze (veelal prachtige oude) bomen is een pijnlijke gebeurtenis, zeker wanneer het nut van de verbreding omstreden is, voor de vele inwoners van de regio die gebruik maken van Amelisweerd. Voor nieuwe aanplant duurt het minstens 40 jaar om op een vergelijkbaar niveau te geraken.”   

ALTERNATIEF In de brief geeft de gemeenteraad ook aan welke kant de minister wel op moet. De provincie nam een motie aan waarin zij pleiten voor een aanpassing van de bestaande situatie van 2 x 5 naar 2 x 6  rijstroken (binnen de bestaande bak), waardoor er geen bomenkap hoeft plaats te  vinden. Daar sluit de gemeentepolitiek van Bunnik zich bij aan. Ook sluit de raad aan bij het provinciale duurzame mobiliteitsbeleid, door ontwikkeling van knooppunt station Bunnik, het stimuleren van thuiswerken, openbaar verkeer en fietsen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie