Amelisweerd, A27
Amelisweerd, A27 Rob Huibers

Minister zet verbreding A27 tóch door; Vrienden van Amelisweerd gaan in beroep

17 november 2020 om 17:34 Verkeer en vervoer

BUNNIK De omstreden aanpak van de Ring Utrecht gaat verder. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft een nieuw tracébesluit voor de aanpassing van de A27 bij Amelisweerd en de A12 getekend. Op het traject van ruim 20 kilometer komen extra rijstroken. Daarnaast krijgt de A27 tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd gescheiden rijbanen. Zo rijdt het verkeer straks vlotter en veiliger door, aldus het ministerie.

Eerder was al groen licht gegeven voor de aanpak van de snelwegen, maar de stikstofuitspraak van de Raad van State zette een streep door de plannen. Het kabinet moest terug naar de tekentafel om aan strenge natuur- en milieuregels te voldoen. Door een verlaging van de maximumsnelheid en extra natuurcompensatie wordt nu wel voldaan aan de normen volgens het ministerie. 

STIKSTOFOVERLAST Maar daar is zeker niet iedereen van overtuigd. ,,Dit is precies het tracébesluit dat vorig jaar door de Raad van State is vernietigd vanwege stikstof”, zegt criticaster Jos Kloppenburg, voorzitter van de Vrienden van Amelisweerd. ,,Nu zijn er middelen om stikstofoverlast te compenseren, zegt de minister. Nou, ik moet dat nog zien. We gaan hiertegen in beroep. We zien best wel kansen om ook dit besluit te laten vernietigen.”

Nut en noodzaak van deze snelwegverbreding moet beter worden aangetoond, vindt Kloppenburg. ,,Verkeersproblemen kunnen ook binnen de bestaande bak in Amelisweerd worden opgelost. Bovendien zijn files enorm afgenomen door corona. Veel meer mensen zullen blijven thuiswerken. Die signalen krijgen we van alle kanten. Ik denk dat de prognoses waarop deze verbreding is gestoeld gewoon niet kloppen.”

Al sinds eind jaren negentig wordt er gesteggeld over de snelweg die, zoals het er nu naar uitziet, de breedste van Nederland moet worden. Statenleden in de provincie Utrecht keerden zich vorige week nog tegen de plannen. De verbreding van de A27 is een cadeau van het Rijk aan ons om de doorstroming te verbeteren, maar wij willen dat cadeau helemaal niet meer”, zei PvdA-Statenlid Julie d’Hondt.

TWEEDE KAMER VERDEELD De Tweede Kamer is verdeeld over het besluit. Eerder waren linkse partijen opgelucht dat het project niet doorging. Ook Milieudefensie was blij en noemde de uitspraak daarover toen “een overwinning voor de natuur, de luchtkwaliteit en het klimaat”.

Het is voor het kabinet van groot belang dat de plannen doorgaan. Het project wordt genoemd in het regeerakkoord. Op het traject komt veel verkeer uit verschillende richtingen bij elkaar. De files die daardoor ontstaan zorgen voor “toenemende hinder”, schrijft het ministerie.

Volgens de huidige planning is de nieuwe A27/ A12 klaar in 2029.

(Bron: RTV Utrecht)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie