Leren out of the box denken

14 december 2016 om 00:00 Sport

BUNNIK Het aantrekken van vrijwilligers bij sportverenigingen is vaker wel dan geen probleem. Buurtsportcoach Jesper Oele zet zich ervoor in om het tij te keren. "Ze zouden vaker out of the box moeten denken."

Jesper Oele

Tegenwoordig zien sportverenigingen de inkomsten, het ledenaantal en het vrijwilligersaantal steeds vaker dalen. Jesper: "Dit is best begrijpelijk, mensen zijn steeds drukker en zetten zich mede daardoor minder snel in als vrijwilliger. Daarnaast kiezen ze vaker voor een individuele sport zoals bijvoorbeeld fitness."

SOCIAAL Het dalende aantal vrijwilligers heeft vaak als direct gevolg dat er minder leuke initiatieven ontstaan die voor de clubs geld op leveren. Dat is jammer, aldus Jesper. "De kracht van de vereniging is juist het sociale element. Het is dan ook van belang dat verenigingen vol inzetten op dat vrijwilligersaantal, zodat er weer leuke initiatieven ontstaan en leden zich gebonden voelen aan de vereniging."

Jesper begeleid sportverenigingen om goed in te spelen op de behoeftes van de leden. "Er zijn steeds meer mensen die niet wekelijks op dezelfde tijd en dezelfde avond kunnen komen sporten. Toch wordt bij veel sportverenigingen van hen verwacht dat er contributie wordt betaald voor een heel jaar."

ALTERNATIEVEN Ook de morele plicht om 1 à 2 keer per week aanwezig te zijn is vaak een struikelblok. Er zijn alternatieven. "Er zijn inmiddels al verenigingen die naast de reguliere teams en trainingstijden ook over een inlooptrainingsavond beschikken, waar je ten alle tijden vrij bent om mee te komen doen. Hierbij wordt er bijvoorbeeld gewerkt met een strippenkaart, zodat je niet een heel jaar vast zit aan contributie."

Het moraal van het verhaal is dat verenigingen anders moeten denken en meer om zich heen moeten kijken. "Tijden veranderen en het is zaak om daar als vereniging zo goed mogelijk op in te spelen, out of the box denken." In Bunnik wordt dit ook wel gedaan. "Een mooi voorbeeld daarvan is korfbalvereniging Midlandia uit Bunnik. Daar zijn ze op een andere manier naar sponsoring gaan kijken."

OLIEBOLLEN Veel ondernemers staan de laatste jaren niet te popelen om een sportvereniging te sponseren. Midlandia besloot zich daarom te richten op samenwerkingsverbanden. "Zo ontstond er na een goed gesprek met Bakkerij Vonk een ontzettend leuk idee om samen oliebollen te gaan bakken. Niet veel later kregen leden van Midlandia in de bakkerij les van meneer Vonk in het bakken van oliebollen."

Jeugdleden gingen met lijsten langs de deuren om zoveel mogelijk oliebollen voor de club te verkopen. "Het bleek een enorm succes voor zowel Midlandia als voor bakkerij Vonk die op deze manier mooie reclame maakte voor zijn oliebollen. Een mooi voorbeeld van out of the box!"

Voor vragen of opmerkingen voor de buurtsportcoach kunt u altijd contact opnemen: j.oele@bunnikbeweegt.nl of tel: 06-11764232.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie