Koken op inductie is de meest zuinige manier van koken.
Koken op inductie is de meest zuinige manier van koken. BDU

Gemeente Bunnik: ,,Denk mee over de toekomst van verwarmen”

26 januari 2026 om 18:15 Duurzaamheid

BUNNIK Gemeente Bunnik werkt aan een Warmteprogramma. ,,In Europa en dus ook Nederland is namelijk afgesproken dat we in 2050 stoppen met het gebruik van aardgas. Dit doen we om de opwarming van het klimaat tegen te gaan en om minder afhankelijk te zijn van andere landen voor onze energie. Ook in Bunnik, Odijk, Werkhoven bereiden we ons hierop voor. In de toekomst verwarmen we woningen en andere gebouwen met schonere energie, zoals warmte uit de lucht, de bodem of via warmtenetten”, aldus de gemeente Bunnik.

De gemeente roept de inwoners op om mee te denken. Zij kunnen een enquête invullen op de website van de gemeente en een bezoek brengen aan de inloopavond in het gemeentehuis op 27 januari. 

,,In het Warmteprogramma beschrijven we hoe deze overstap stap voor stap kan worden gemaakt. Daarbij gaat het niet alleen om techniek, maar ook om betaalbaarheid, haalbaarheid en de gevolgen voor inwoners en ondernemers. Daarom vinden we het belangrijk om te weten wat er leeft, welke zorgen er zijn en wat mensen nodig hebben om deze overstap te kunnen maken.”

Om goede keuzes te maken, worden inwoners en ondernemers uitgenodigd om mee te denken over de vervolgstappen. Dat kan op verschillende manieren. 

ENQUÊTE INVULLEN

Op de gemeentewebsite kunnen inwoners een enquête invullen over stoppen met gas. Gemeente Bunnik: ,,We willen namelijk graag weten wat inwoners belangrijk vinden bij het stoppen met gas en hoe wij daar het beste bij kunnen helpen. De antwoorden op de vragen zijn erg waardevol. Hoe meer mensen hun mening geven, hoe beter wij keuzes kunnen maken in onze aanpak die past bij wensen die leven. Wij gebruiken de antwoorden om het Warmteprogramma verder uit te werken.”

Het invullen kost ongeveer 10 minuten en kan tot en met 8 februari. Men kan anoniem reageren op de enquête via www.bunnik.nl/warmteprogramma.

INLOOPAVOND

Op dinsdag 27 januari organiseert de gemeente in het gemeentehuis een inloopavond van 19.00 tot 21.00 uur. Daar is iedereen van harte welkom. ,,Tijdens deze avond delen we de eerste resultaten van het onderzoek en geven we meer uitleg over het Warmteprogramma. Ook is er ruimte om vragen te stellen en met medewerkers van de gemeente in gesprek te gaan over de vervolgstappen.”

Inwoners kunnen binnenlopen wanneer het hen uitkomt en aanmelden is niet nodig.

MEER INFORMATIE

Op de pagina Overstap naar Aardgasvrij is meer informatie vinden, bijvoorbeeld over het warmteprogramma en hoe men zelf thuis al kan verduurzamen. Ook zijn er verhalen te vinden van andere inwoners.

Mail de redactie
Meld een correctie

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie