Kassing tours beschikt over een 14-tal bussen en heeft naast de directeur tienvaste chauffeurs en 25 losse krachten op de loonlijst staan. Veenbrink: ,,Wij zijn een familiebedrijf dat al 20 jaar opereert vanaf de Schoudermantel in Bunnik. Onze mensen zijn chauffeurs in hart en nieren die zich veelal aan het bedrijf binden tot aan hun pensioen. Het is gewoon niet te bevatten dat de toekomst van ons financieel gezonde bedrijf van de ene op de andere dag onzeker is geworden en de werkgelegenheid onder druk is komen te staan.”

SCHADEBEPERKING Aan het begin van de coronacrisis was men nog optimistisch gestemd, maar dat is inmiddels wel veranderd. Veenbrink: ,,We dachten dat de maatregelen van tijdelijke aard zouden zijn en bleven standby. Toen bleek dat het veel langer ging duren, konden we niet anders dan een operationele lockdown instellen. We krijgen personeelskosten deels gesubsidieerd, maar alle overige vaste lasten gaan gewoon door. De focus kwam te liggen op schadebeperking. We hebben de meeste bussen geschorst zodat we daar geen verzekeringspremie en wegenbelasting meer voor hoeven te betalen.”

De coronacrisis had voor Kassing tours niet op een slechter moment kunnen uitbreken. Veenbrink: ,,Onze inkomsten behalen wij voornamelijk in de maanden april tot september. De overige maanden rijden we wel, maar de opbrengst is dan minder en soms moeten we zelfs toeleggen. Ik volg het gebeuren op de voet en verwacht niet dat er op korte termijn een oplossing gevonden wordt waar wij ook mee geholpen zijn. Dat er een vaccin of medicijn komt, zie ik voorlopig niet gebeuren. Het met mondkapjes en halve bezetting rondrijden, biedt ook geen soelaas. We moeten de kosten doorbelasten aan de consument die dan twee keer zoveel zal moeten betalen. Op de vechtmarkt waar wij opereren, komt dat onze concurrentiepositie niet ten goede.”

NAAR HET MALIEVELD Een andere speler op de vervoersmarkt betreft de luchtvaart. Onlangs is de regelgeving voor vliegtuigen dermate versoepeld dat zij zonder capaciteitsbeperking mogen vliegen. De chauffeurs van Kassing tours gunnen het de luchtvaart van harte, maar vinden het onbegrijpelijk dat dezelfde versoepeling ook niet voor hen is toegepast. Veenbrink: ,,Afgelopen woensdag vond er een protestmanifestatie plaats van busondernemingen. Onder aanvoering van een bus van Kassing tours begaven zich ruim 100 touringcars met berijders naar het Malieveld te Den Haag om daar een petitie aan te bieden aan de Kamerleden. Als reden voor de versoepeling van de maatregelen voor de luchtvaart is opgegeven dat bij goede ventilatie er geen reden is om 1,5 meter afstand van elkaar te bewaren. Dat zou dan ook van toepassing moeten zijn op onze touringcars. Binnen een vliegtuig vindt er een proces plaats waarbij de lucht steeds gerecycled en gefilterd wordt. De airco van onze touringcars laat schone lucht van buiten toe die ook nog eens door filters geleid wordt. Met het nieuwe Van-Hool systeem wordt de lucht in de touringcar maar liefst 75 maal per uur ververst. Wij pompen het virus dus niet rond. Reizen met onze touringcars kan daarom veilig en verantwoord plaatsvinden.”

Reizen met onze touringcars kan veilig en verantwoord plaatsvinden

Zelfs als de maatregelen voor de busbranche worden versoepeld zal dat voor Kassing tours niet direct betekenen dat men back-to-business kan gaan. Veenbrink: ,,Ik denk zo veel mogelijk vooruit en zie dat we er nog niet zijn als we weer kunnen gaan rijden. De schrik zit er bij de meeste mensen nog in en men zal eerst weer vertrouwen moeten krijgen dat reizen met een touringcar veilig is. Verder hebben we in deze tijd van het jaar normaliter veel vakantiereizen naar het buitenland. Maar ieder land hanteert een andere regelgeving op het gebied van corona. Stel dat men naar Italië wil reizen, dan moeten we voldoen aan de regelgeving van Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Italië. In Duitsland kunnen zelfs deelstaten eigen regels opstellen. We willen natuurlijk niet het risico lopen dat onze touringcar halverwege aan de kant wordt gezet. Of dat men na aankomst ontdekt dat de camping of het hotel gesloten is. Mensen gaan voor hun plezier op vakantie en voor velen doet de onzekerheid en een mondkapje daar afbreuk aan. We missen dus de busreizen naar vakantiebestemmingen. Ook missen we de schoolreisjes en de groepsreizen naar bestemmingen als pretparken, dierentuinen of festivals. Alle reserveringen die men gedaan had, zijn van de ene op de andere dag geannuleerd. We hebben overwogen om annuleringskosten in rekening te brengen maar hebben daar van afgezien. Het is voor iedereen overmacht en het zou de goede relatie die we met onze klanten hebben opgebouwd geen goed doen.”

BEKWAAM ONDERNEMERSCHAP Dat Kassing tours als bedrijf nog overeind staat, getuigt van bekwaam ondernemerschap en financiële veerkracht. Veenbrink: ,,Normaal zou ons planboek vol staan met reserveringen en zouden onze touringcars dag en nacht onderweg zijn. Nu staan ze stil en ziet het er niet naar uit dat ze binnenkort weer winstgevend de weg op kunnen gaan. Dit hele jaar moeten we als verloren beschouwen. We zijn een kapitaalkrachtig bedrijf, maar voor een groot deel zit het kapitaal in het materiaal dat nu stilstaat op de parkeerplaats. Onze touringcars kosten tussen de €300.000,- en €500.000,- per stuk en daar moeten we wel ons inkomen mee verdienen. Onze hoop is erop gevestigd dat de beperkingen snel worden opgeheven en we volgend jaar weer rendabel kunnen gaan rijden.”

Onze hoop is erop gevestigd dat de beperkingen snel worden opgeheven 

Het is niet alleen een probleem dat de touringcars niet kunnen rijden, maar ook om het personeel gemotiveerd te houden. ,,Onze chauffeurs hebben liefde voor het vak en genieten van het afwisselende werk. De ene keer rijden ze met jongeren naar een zomerkamp en de andere keer met een groep bejaarden naar een openluchtmuseum. Ze genieten van de binnenlandse dagtochten en de meerdaagse buitenland reizen. Geen dag is hetzelfde. Het is voor hen zeer moeilijk dat ze het werk waar ze zoveel voldoening uithalen nu niet kunnen doen. We proberen zo goed als het gaat alternatief werk voor ze te vinden. Soms kunnen ze ondersteuning bieden aan het openbaar vervoer wanneer vervoer met trein of tram gehinderd wordt. Maar hun hart ligt echt bij de groepsreizen. Dat merk ik wanneer er zo nu en dan toch een incidentele boeking plaatsvindt. Dan staan ze te popelen en bieden zij zich massaal aan voor de klus. Nee, van thuis zitten of koffie drinken in de remise, daar worden ze niet blij van.”

door Richard Thoolen