Stichting Binding verhuist

Zakelijk

WIJK BIJ DUURSTEDE Stichting Binding gaat verhuizen naar een plek in het gemeentehuis met de ingang op de Steenstraat 14a. Daarom zijn ze de deuren van het Loket van 25 tot en met 27 september gesloten, om op 28 september weer open te gaan op de nieuwe locatie. ,,Om daarna weer als vanouds voor te zorgen dat inwoners van Wijk bij Duurstede mee kunnen doen in de samenleving", aldus Stichting Binding directeur Egbert Oppenhuizen. 

Vragen van inwoners beantwoorden én mensen vragen of ze anderen willen helpen met die vragen, zijn volgens Oppenhuizen dé kernwaarden van Stichting Binding. Dat doen ze met betaalde en onbetaalde krachten. Sinds de transitie van vooral de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdwet zijn er veel taken bijgekomen en is de Stichting Binding bijna letterlijk uit zijn voegen gegroeid. Egbert Oppenhuizen legt uit: ,,Alles blijft zoals het was, alleen dan op een andere locatie. Je kunt nog steeds bij Loket Wijk terecht voor al je vragen, alleen moet je nu de ingang aan de Steenstraat hebben."

Op de nieuwe locatie staan de vrijwilligers en professionals dus nog steeds voor je klaar. Eén van die vrijwilligers is Lenny van der Leer. Lenny werkte 25 jaar als medisch secretaresse en voelde zich het beste op haar plek op een afdeling waar zij direct contact had met mensen. Toen zij door omstandigheden haar professionele arbeidscarrière moest beëindigen werkte zij een tijdje vanuit huis, maar dat beviel niet. ,,Ik miste het contact met mensen. De oproep van Stichting Binding in de lokale krant kwam op het juiste moment. Ik werd vrijwilliger bij Stichting Binding  en doe dat al een tijdje met veel plezier. Altijd als ik hier weg ga, ben ik blij. En trots natuurlijk als ik mensen heb kunnen helpen", zo legt Van der Leer uit.

Van der Leer werkt als vrijwilliger bij Wijk Helpt. Dat is een netwerk van dertig vrijwilligersorganisaties op het gebied van welzijn en zorg. Ze werkt vanuit het kantoor van Stichting Binding. Als er een vraag binnen komt, zet Wijk Helpt alles op alles om een oplossing te vinden. In het netwerk van de Stichting Binding of daarbuiten. Van der Leer: ,,We krijgen heel veel vragen over tuinonderhoud. Veel oudere mensen of alleenstaande dames die het niet meer bij kunnen houden willen graag hulp. Dan ga ik eerst binnen onze eigen poule van mensen bij Binding kijken, als dat niet lukt gaan we verder zoeken."

Soms zitten daar ook vragen bij die ze niet hadden verwacht. En daarbij is nee soms, hoe moeilijk ook, een antwoord. ,,Het is echt maatwerk, maar gelukkig hebben we een netwerk van bijna dertig vrijwilligersorganisaties die ons kunnen helpen", legt Oppenhuizen uit. Van der Leer vult aan: ,,Soms hebben mensen hele hoge verwachtingen die we niet kunnen inlossen, maar dan vinden we een alternatief."

Oppenhuizen benadrukt dat juist de samenhang tussen professionals en vrijwilligers een kracht van Stichting Binding is. Oppenhuizen: ,,Inwoners van onze gemeente kunnen met alle vragen rond wonen, zorg, welzijn en inkomen bij ons terecht. Vervolgens hoeven ze hun vraag geen tien keer te herhalen en worden ze niet van kastjes naar muurtjes gestuurd, maar gaan we kijken wie de inwoner kan helpen. Waar nodig hebben we professionals en soms kunnen onze vrijwilligers de benodigde handen en voeten bieden. En in ons nieuwe kantoor kunnen we dat weer in alle rust doen." 

www.stichting-binding.nl

advertentie