Vliegtuig en natuur, niet de beste combinatie.
Vliegtuig en natuur, niet de beste combinatie. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Actiegroep Stop4deroute tegen een vliegroute over zuidoost Utrecht, in Open Huis op 6 april

30 maart 2023 om 09:00 Verkeer en vervoer

ODIJK Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vierde aanvliegroute voor Schiphol openen, vanuit het zuidoosten lopend over het zuidelijk deel van Gelderland en over de provincie Utrecht. Bezorgde inwoners hebben zich verenigd in actiegroep Stop4deroute en lichten hun bezwaren toe in het aanstaande Open Huis. De groep roept inwoners van Bunnik op de publieke tribune goed te vullen om zo met hun aanwezigheid de actie kracht bij te zetten. 

door Frits Beijnink

Het aantal vluchten boven Nederland is de afgelopen decennia sterk gestegen. Daarom vindt het ministerie het noodzakelijk het luchtruim opnieuw in te richten. Door de oefengebieden voor defensie te concentreren in Noord-Nederland komt er in het zuidoosten ruimte vrij om vliegtuigen uit die richting rechtstreeks naar Schiphol te leiden. Die vliegtuigen moeten nu nog omvliegen via Flevoland. Minder omvliegen moet tot een efficiënter gebruik van het luchtruim en tot minder uitstoot leiden. Voor Bunnik kan dit betekenen dat vliegtuigen op een hoogte van circa 1200 meter overvliegen – de precieze route is overigens nog niet bekend.

42.000 VLIEGTUIGEN PER JAAR

De nieuwe route gaat dagelijks door zo’n 120 vliegtuigen gebruikt worden. Hoe de route precies gaat lopen wordt de komende jaren bepaald. Wel is duidelijk dat in de zuidoostelijke punt van de provincie Utrecht de vliegtuigen dalen tot ruim 2000 meter en vandaar verder dalen richting Schiphol. Die verdere daling zal langs verschillende routes verlopen, afhankelijk van de landingsbaan die op dat moment in gebruik is. Vanaf 2026 moet de vierde route in gebruik worden genomen. De provincie Utrecht en veel gemeenten in Utrecht en Gelderland hebben grote bezwaren en pleitten in 2021 al voor een minimale vlieghoogte van 3000 meter en het in acht nemen van kwetsbare natuurgebieden. De vertrekroutes vanaf Schiphol in zuidoostelijke richting zijn nog niet bekend – opstijgende vliegtuigen veroorzaken nog meer lawaai en uitstoot.


Mogelijke zone van de vierde aanvliegroute voor Schiphol, met een hoogte van circa 1200 meter boven Bunnik - Stop4deroute.

STOP4DEROUTE

De actiegroep somt op haar website de bezwaren kernachtig op: ‘per dag 120 vliegtuigen extra (en met de groeiambitie van Schiphol veel meer), laag vliegend verkeer, elke 7-8 minuten een vliegtuig, nacht- en vrachtvluchten, rondjes vliegen in een wachtgebied, invloed van geluid en ultrafijnstof op de gezondheid en negatieve gevolgen voor de natuur en de recreatiesector in het gebied’. De groep loopt alle betrokken gemeenteraden af, sprak in februari in bij de Provinciale Staten van Utrecht en wil zo gemeenten, provincies en Tweede Kamer mobiliseren tegen de vierde route. 

OPEN HUIS

Het Open Huis – waarin de gemeenteraad voorbereidende debatten voor de raadsvergadering voert en inwoners kunnen inspreken – begint op donderdag 6 april om 19.00 uur met een presentatie van de actiegroep. De zaal in het gemeentehuis in Odijk is open vanaf 18.30 uur. 


Links de huidige drie aanvliegroutes naar Schiphol, rechts met de vierde aanvliegroute uit het zuidoosten. Gearceerd: oefenruimte voor defensie. - Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie