Afbeelding
Foto Pixabay

5 trends in de verzekeringssector die de inwoners van Bunnik en de rest van de wereld vandaag al kunnen waarnemen

2 mei 2022 om 16:01 Partnercontent

Verzekeringen hebben een saai imago, toch hebben we er allemaal mee te maken en is het goed om er iets over te weten. Bovendien is de verzekeringssector een een dynamische sector die verandert en waarin, net zoals in andere sectoren, trend zich voordoen. In dit artikel gaan we dieper in op vijf trends in de verzekeringssector, waar inwoners van Bunnik, maar ook elders in Nederland en de wereld, mensen mee te maken kunnen hebben.

Verzekeringen in een klare taal

Verzekeringen zijn lastig te begrijpen voor sommige consumenten. Het Verbond van Verzekeraars heeft daarom een duidelijke taal al enkele jaren hoog op het prioriteitenlijstje staan. Verzekeraars doen er intussen dan ook alles aan om de begrijpelijkheid en het nut van de verzekering goed over te brengen aan de klant, zodat deze precies weet wat het koopt en waarom. Zo leggen de verzekeraars verzekeringstermen beter uit, wordt er geïnvesteerd in een betere en duidelijkere klantenservice en betere communicatie en wordt geld besteed aan het maken van duidelijke en soms zelfs scherpe en humoristische tv-reclames om consumenten beter en leuke te informeren. 

De populariteit van micropolissen

Een andere trend die we veel zien in de wereld van verzekeringen is de zogenoemde micropolis. Dat is een trend waarbij je vaker een kortlopende verzekering afsluit die aansluit bij je gedrag en wat je gaat doen. Weet je bijvoorbeeld dat je de auto een tijdje zult laten staan, dan kan het interessant zijn in die periode geen premie te betalen omdat je weet dat je geen schade kunt lopen met de auto. Toch betekent dat niet dat er geen basispolis meer zal zijn, het wordt simpelweg allemaal wat flexibeler voor de gebruiker. Want stel dat je auto niet gebruikt wordt, maar er wel een pak hagelstenen op valt of wordt ingebroken in de auto en de autoverzekering is met een flexibele micropolis helemaal stopgezet, dan heeft de consument daar niets aan natuurlijk. Een flexibele micropolis voorziet verzekeraars flexibeler te verzekeren en een stukje service te bieden naar de klant.

Gegevens in ruil voor korting

In een wereld waarin apps en andere apparaten een heleboel gegevens verzamelen, zou het interessant kunnen zijn voor zowel verzekerden als verzekeraars zelf om aan de hand van gegevens de premies te verlagen. Uit een onderzoek in de Verenigde Staten bleek bijvoorbeeld dat maar liefst 80 procent van de ondervraagden op een anonieme wijze gezondheidsgegevens wil delen met de verzekeraar om korting te krijgen op hun polis. Ook in de autoverzekeringen zou zo’n soort systeem toegepast kunnen worden. Door bijvoorbeeld een soort kastje in de auto te hangen kan worden bekeken of de bestuurder zorgvuldig rijdt en zich houdt aan de regels. Voor een verzekeraar een reden om de autobestuurder een korting op diens autoverzekering te geven. We zien natuurlijk nu al dat schadevrije jaren een invloed hebben op de hoogte van de premie.

Steeds meer focus op verminderen risico’s

Tijdens stormen zoals en andere risico’s voor schade, is het belangrijk voor verzekeraars om het beperken van schade belangrijk te maken om zo te voorkomen dat het veel en vaak uit moet betalen. In de afgelopen jaren zijn er een aantal stormen geweest in Nederland. In januari 2022 waaide er bijvoorbeeld een gevel van een appartementencomplex weg in Odijk tijdens storm Corrie. Ook het omvallen van bomen of waterschade door hevige regenval kan veel geld kosten. Inzetten op beperken van schade kan veel geld besparen. Zo berekende de Bond van Verzekeraars na storm Corrie dat de schade met 10 miljoen euro meeviel omdat juist de kust werd getroffen en daar al jaren veel voorzorgsmaatregelen tegen wind worden genomen.

Sociale verzekering wordt verplicht

In een arbeidsmarkt die flexibel is en waar steeds meer mensen kiezen om zelfstandig te gaan ondernemen, is de sociale verzekering die je persoonlijk afsluit steeds belangrijker geworden. Om de kosten te drukken hebben ZZP’ers bijvoorbeeld ingezet op broodfondsen of andere gezamenlijke potten om een arbeidsongeschiktheid op te vangen, maar vanaf deze kabinetsperiode zal een sociale verzekering voor ZZP’ers door de overheid worden verplicht. Dat zal veel veranderen in de populariteit van deze verzekeringen en van verzekeraars vragen om met op maat gemaakte pakketten te komen voor verschillende soorten ondernemers. Een freelance copywriter of advocaat zal namelijk andere soort risico’s lopen dan een freelance timmerman of glazenwasser.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie