Baan van Fectio en A12, vanaf de voetgangersbrug.
Baan van Fectio en A12, vanaf de voetgangersbrug. Frits Beijnink

Voorlopig geen maatregelen tegen geluidshinder A12

25 april 2022 om 09:00 Politiek

ODIJK Bunniks Nieuws meldde eerder dat metingen door het RIVM aangeven dat het geluidsniveau langs snelwegen in 2019 gemiddeld bijna twee keer zo hoog lag dan het niveau waar Rijkswaterstaat in berekeningen van uitgaat. Jeroen Sterk (P21) stelde in januari hier vragen over aan het college maar was niet tevreden met de antwoorden. Op nieuwe vragen van Sterk gaf het college vorige week antwoord.

door Frits Beijnink

De wijkvereniging Kromme Rijn trok twee jaar geleden al aan de bel bij Rijkswaterstaat en de gemeente, naar aanleiding van klachten van inwoners en eigen geluidsmetingen in de wijk. De gemeente antwoordde toen dat volgens de berekeningen van Rijkswaterstaat de normen niet worden overschreden - Rijkswaterstaat voert geen metingen uit maar berekent met een model langs alle snelwegen om de 100 meter het geluidsniveau. 

BEREKENING RIJKSWATERSTAAT IS BEPALEND Na de publicatie van het RIVM over de daadwerkelijk gemeten geluidsniveaus vroeg Sterk het college in januari of dit nieuws aanleiding is om met Rijkswaterstaat of de provincie in gesprek te gaan over mogelijke maatregelen, zoals een lagere snelheid of geluidsschermen. Het college beperkte zich tot het formele antwoord: de manier waarop Rijkswaterstaat het geluidsniveau berekent is in de wet vastgelegd, de uitkomsten van die berekeningen zijn daarmee leidend en geven geen aanleiding tot maatregelen. Over de publicatie van het RIVM, een steekproef van 50 metingen langs snelwegen door heel Nederland, merkte het college op dat er bij Bunnik geen meting is verricht en het daarmee de vraag is of de landelijk gemeten overschrijding ook voor de A12 bij Bunnik geldt. Tot slot meldde het college dat in de nieuwe Omgevingswet, die waarschijnlijk volgend jaar in werking treedt, het rekenmodel van Rijkswaterstaat wordt aangepast.

NIEUWE VRAGEN Sterk was niet tevreden met deze antwoorden en vroeg begin maart in een tweede ronde of het college onderkent dat het rekenmodel van Rijkswaterstaat kennelijk niet klopt, gezien de metingen van het RIVM. Hij spoorde het college aan: „Uit de berekeningen van Rijkswaterstaat in 2019 bleek al dat Bunnik in de risicozone zit. Afwachten op de Omgevingswet lost het probleem niet op. Waarom brengt het college de zorgen van haar inwoners, juist vooruitlopend op de komende wetgeving, niet over aan de bevoegde instanties, waaronder Rijkswaterstaat? Daarvoor hoeven we toch niet op een nieuwe wet te wachten?”

COLLEGE KAN NIETS DOEN Het college erkent in zijn antwoorden dat er geen ruimte is om zelf iets te doen: de door Rijkswaterstaat gehanteerde berekening is de wettelijk vastgelegde werkwijze. Met de komst van de nieuwe Omgevingswet en een nieuw rekenmodel moet blijken of de uitkomsten van dat model dan maatregelen noodzakelijk maken. Wel geeft het college aan: „Wij begrijpen ook uw bezorgdheid vanwege het verschil tussen berekenen en meten en zullen bij andere gemeenten in de regio toetsen of dezelfde zorgen spelen bij bewoners rondom geluidshinder van de A12 en u hierover informeren.” Al met al zal het nog minstens een jaar duren voordat er een beslissing valt over eventuele geluidsbeperkende maatregelen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie