Afbeelding
Gemeente Wijk bij Duurstede

‘Aankloppen bij Voedselbank is teken van veerkracht’

5 februari 2022 om 10:15 Maatschappelijk

WIJK BIJ DUURSTEDE Een noodzakelijk kwaad. Zo noemt bestuurslid Dixie Scholt-Hylkema de Voedselbank Kromme Rijn. Samen met 50 vrijwilligers zet ze zich met veel liefde in om mensen wekelijks van een voedselpakket te voorzien. Ze wil af van het imago dat het een schande is als je bij de Voedselbank moet aankloppen. ,,Om hulp vragen is juist een teken van veerkracht.”

Gezinnen en alleenstaanden met een inkomen onder het minimum zijn van harte welkom om een aanvullend en gezond voedselpakket op te halen, vertelt Dixie. ,,Het is voedsel dat anders weggegooid zou worden, aangevuld met bijvoorbeeld verse groenten en fruit of speciaal voor ons gebakken brood. Voor kinderen zitten er soms cadeautjes in. Voor hun verjaardag, Sint of Kerst. En voor de volwassenen regelmatig een bon voor een supermarkt of kringloopwinkel.”

DREMPEL Toch kloppen mensen die in aanmerking komen, niet altijd aan. Dixie vermoedt dat het te maken heeft met het imago. ,,We moeten af van het idee dat armoede je eigen schuld is. Veel klanten komen met een beetje hulp er weer snel bovenop. Dat is lastig, omdat het besteedbaar inkomen soms zo laag is dat het vrijwel onmogelijk is om daarvan rond te komen. En de term ‘zelfredzaamheid’ is in ons land verworden tot ‘red het zelf maar’ en dat kan niet iedereen.”

TOELOOP Op dit moment voorziet de Voedselbank 30 huishoudens in de gemeente Wijk bij Duurstede en 18 huishoudens in de gemeente Bunnik van voedselpakketten. Dixie verwacht begin 2022 meer klanten. ,,Door hogere energiekosten en versoepeling van de landelijke norm, die recent is vastgesteld door Voedselbanken Nederland, verwacht ik een toeloop van nieuwe klanten.”

WIE O WIE? Wie zijn zoal de klanten van de Voedselbank? ,,Er is niet één profiel”, weet Dixie. ,,Grofweg zien we drie groepen. 50% van de klanten heeft even pech, is net ontslagen, heeft een tijdelijke schuld. Zij maken meestal maar kort gebruik van de Voedselbank. De tweede groep zijn mensen die (diep) in de schulden zitten en ook hulp krijgen van Schuldhulpverlening. Ten slotte de derde groep: mensen die te weinig bagage hebben om uit de armoedeval te komen.”

MET LIEFDE De 50 gemotiveerde vrijwilligers helpen de klanten met veel liefde. Ook bedrijven en inwoners dragen de Voedselbank een warm hart toe. En de klanten? ,,Als ze eenmaal door de beoordeling zijn, en de kracht hebben om tijdelijk om hulp te vragen, zijn ze heel blij en opgelucht. Nieuwe klanten mogen zich aanmelden: we zijn er klaar voor!”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie