Afbeelding
Foto: Shutterstock

Rechten huurder bij schimmel in huis vaak onduidelijk

19 november 2021 om 07:00 Partnercontent

Het komt regelmatig voor, dat bewoners van een huurwoning te maken krijgen met schimmel in het pand. Een uiterst vervelende situatie, daar schimmel grote gevolgen kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan een verergering van reumatische klachten. Ook benauwdheid is een typisch gevolg van schimmels in de woning. Welke rechten heb je bij schimmel in een huis van de woningbouw? Welke stappen kun je het beste zetten om de schade zo snel mogelijk hersteld te krijgen? Bovenal is het belangrijk om de schimmel in een zo vroeg stadium te melden. Het verkleint het risico op ernstige gezondheidsklachten.

Ontstaan van schimmels in een huurwoning 

Vaak is niet direct duidelijk hoe de schimmels in een huurwoning ontstaan zijn. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een lekkende leiding achter een muur. Het vocht trekt door de muur heen en zal vervolgens voor het ontstaan van schimmels zorgen. Ook condens wat niet goed wordt afgevoerd kan leiden tot schimmels, evenals een tekort aan ventilatie van de woning. Een woningcorporatie zal mogelijk al snel aangeven, dat je als huurder verantwoordelijk bent voor het ontstaan van de schimmel. Denk aan schade door boren in wanden, het niet goed ventileren van de ruimte, enzovoorts. Dit is niet altijd terecht, want schimmels ontstaan bijvoorbeeld ook door optrekkend vocht. Een typisch voorbeeld van een probleem dat door de verhuurder moet worden aangepakt.

Verhuurder moet het probleem en ontstane schade herstellen 

In de basis is een verhurende partij verantwoordelijk voor het oplossen van het probleem met vocht in huis en met de schade die als gevolg hiervan ontstaan is. Om dit proces makkelijker te maken, kan het slim zijn om als huurder een partij in te schakelen die de oorzaak van het probleem vaststelt. Dit maakt het makkelijker om bij een verhuurder aan te tonen dat je als bewoner niet zelf de veroorzaker bent van de schimmel op wanden of bijvoorbeeld het plafond. Mocht blijken dat de woning niet voldoet aan de regels van het Bouwbesluit, een gespecialiseerde partij kan je hierover adviseren, dan kun je hier melding van doen bij de gemeente. De gemeente zal een verhurende partij het verzoek doen de woning aan te passen, zodat deze voldoet aan het Bouwbesluit.

Instanties inschakelen voor hulp bij conflicten

Als huurder heb je de mogelijkheid om een externe partij in te schakelen, als de verhuurder ook na het aantonen van de oorzaak niet tot een oplossing wil komen. Bij sociale huur kun je als huurder de huurcommissie inschakelen. De huurcommissie beoordeelt of je in je recht staat en op welke manier het conflict opgelost moet worden. Voor de vrije sector geldt dat je de GGD of een kantonrechter in kunt schakelen. De GGD dient ingeschakeld te worden als je aantoonbaar gezondheidsklachten ervaart als gevolg van de schimmel in de woning.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie