Ruud van Bennekom voor het gemeentehuis. (archief juni 2019)
Ruud van Bennekom voor het gemeentehuis. (archief juni 2019) Kuun Jenniskens

Reactie burgemeester Van Bennekom op kritisch jaarverslag commissie Bezwaarschriften

13 augustus 2021 om 08:08 Politiek

ODIJK In haar jaarverslag over 2020 tekende de commissie voor de Bezwaarschriften op dat ambtenaren van de gemeente Bunnik meer oplossingsgericht zouden kunnen zijn, en dat ze inwoners meer centraal zouden mogen stellen. Bunniks Nieuws vroeg de burgemeester Ruud van Bennekom om een reactie, hieronder leest u zijn interpretatie.  

door Kuun Jenniskens

Burgemeester Ruud van Bennekom ziet het jaarverslag van de bezwaarschriftencommissie als een genuanceerd beeld over wat goed gaat en wat beter kan in de bezwaarprocedures in Bunnik. Voor hem waren de vragen van Bunniks Nieuws aanleiding om contact op te nemen met de voorzitter: ,,Ik heb gesproken met de voorzitter van de bezwaarschriftencommissie. Hij complimenteert het secretariaat en de commissie zelf met het feit dat de hoorzittingen, ondanks corona, allemaal konden plaatsvinden, zonder overschrijding van de wettelijke beslistermijnen. De commissie constateert dat de omgevingsrechtelijke verweerschriften altijd degelijk en goed onderbouwd zijn.”

VERBETERPUNTEN De commissie voor de bezwaarschriften maakte in haar jaarverslag opmerkingen over de houding van ambtenaren tegenover burgers. Van Bennekom constateert inderdaad dat er verbeterpunten zijn: ,,Zo vraagt de commissie aandacht voor de oplossingsgerichtheid en het inlevingsvermogen van de mensen die de gemeente vertegenwoordigen in bezwaarprocedures. Ik ken de medewerkers van de gemeente Bunnik als betrokken en juist als meedenkend. Daarom heb ik hier uitgebreid over gesproken met de voorzitter van de Commissie voor de bezwaarschriften. “

Volgens de burgemeester benadrukte deze voorzitter het genuanceerde beeld: ,,Hij vindt dat er ook veel goed gaat. Zo past de gemeente waar mogelijk met mediation de informele aanpak toe, waardoor geschillen goed opgelost worden. “

INHUURKRACHTEN ,,Het was de commissie opgevallen dat er in 2020 nogal wat personele wisselingen waren en dat de gemeente ook een beroep moest doen op tijdelijke inhuurkrachten”, aldus burgemeester Van Bennekom. ,,Zij hebben zich misschien wat formeler opgesteld waardoor bezwaarmakers zich in sommige zaken hebben geërgerd aan de juridische vertegenwoordigers van de gemeente.”

BETERE WERVING De burgemeester gaat hier in het vervolg rekening mee houden: ,,Bij de werving van nieuwe medewerkers is het voor mij als portefeuillehouder Personeel & Organisatie in het college zeker een aandachtspunt om te letten op wat de commissie aangeeft. We zoeken altijd medewerkers met zowel uitstekende inhoudelijke kennis, als met gevoel voor de leefwereld van onze inwoners.”

ONNODIGE BEZWAREN VANWEGE STARRE HOUDING De burgemeester reageert hierboven alleen op ambtenaren die betrokken zijn bij bezwaarprocedures. Daarom vroeg Bunniks Nieuws om nadere uitleg. Wat doet de burgemeester met de opmerking van de commissie dat er (onnodige) bezwaren worden ingediend, vanwege de starre opstelling van ambtenaren?

GAAT NIET OVER ALLE AMBTENAREN Burgemeester Ruud van Bennekom nam hierop nogmaals contact op met de voorzitter van de commissie voor de bezwaarschriften: “In mijn gesprek met de voorzitter van de commissie voor de bezwaarschriften bleek dat de opmerkingen over de ambtenaren alleen betrekking hebben op de mensen die namens de gemeente in de bezwaarprocedures zijn betrokken en die de verweren voeren. Om misverstanden te voorkomen heb ik dat nogmaals bij hem geverifieerd. De voorzitter van de commissie bevestigde dat de constateringen in het jaarverslag van de commissie niet over de ambtenaren van de gemeente in zijn algemeenheid gaan. Het betreft uitsluitend een bevinding over de functionarissen in de bezwaarprocedures.”

JAARVERSLAG MAAKT DAT ONDERSCHEID WEL Zowel de voorzitter, als burgemeester Ruud van Bennekom gaan hiermee dus voorbij aan het feit dat het jaarverslag van de commissie twee situaties adresseert. Enerzijds gaat het over medewerkers in het algemeen: ,,Het komt de commissie voor dat medewerkers van de gemeente Bunnik soms meer oplossingsgericht zouden kunnen zijn. De inwoner mag meer centraal staan. Gemeente en ondernemers moeten elkaar proberen te vinden in plaats van elkaar te bestrijden. Als hier meer oog voor komt, kan soms worden voorkomen dat inwoners en ondernemers zich genoodzaakt voelen bezwaar te maken als gevolg van de (onnodig) starre opstelling van de ambtenaren. Zo komen er niet onnodig zaken bij de commissie terecht.”

Anderzijds maakt de commissie kritische opmerkingen over de ambtenaren die met de bezwaarprocedure te maken hebben: ,,Ook tijdens de bezwaarprocedure merkt de commissie dat er nog vaak te procedureel gehandeld wordt en dat onvoldoende is gezocht naar mogelijke oplossingsrichtingen of dat deze onvoldoende benut zijn door de ambtenaren. Daar komt nog bij dat de verwerend ambtenaren soms wat meer inlevingsvermogen mogen hebben in het standpunt en belang van de rechtzoekende inwoner of ondernemer. In sommige gevallen moet de verwerend ambtenaar ook bereid zijn om buiten het punt van geschil te treden en de vraag achter de vraag onderzoeken om meer gevoel te krijgen bij het bezwaar en ook daarop in te kunnen gaan bij het verweer.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie