Inwoners zijn bezorgd over de plannen voor de snelfietsroute door het dorp Bunnik
Inwoners zijn bezorgd over de plannen voor de snelfietsroute door het dorp Bunnik Gemeente Bunnik

Dekker: ‘Fietsstraat door het centrum van Bunnik is niet bedoeld voor speed pedelecs’

24 juni 2021 om 21:09 Verkeer en vervoer

BUNNIK De verkeersveiligheid van de Parallelweg in Bunnik zal alleen maar verbeteren door aanleg van een snelfietspad over dat traject, aldus wethouder Ali Dekker. Bewoners denken daar heel anders over. Vanavond werd duidelijk dat ook raadsleden zo hun bedenkingen hebben. 

door Agnes Corbeij

Zowel Piet Koning, voorzitter van de wijkvereniging Kromme Rijn, als Ciska Pittie, voorzitter van de wijkvereniging Oranjebuurt, als bewoner Peter Smit lieten weten niks te zien in de keuze van de gemeente en provincie voor een fietssnelweg over de Parallelweg in Bunnik, dwars door het dorp. 

Zij vrezen dat de fietsstraat drukker zal worden dan hij al is en dat daarmee de veiligheid op dit traject in het geding is. De Parallelweg wordt door veel verschillende voertuigen gebruikt, van vuilniswagens tot speed pedelecs, van driewielers tot bakfietsen. Aanwonende Peter Smit: ,,Voor de optie zoals deze nu voorligt is geen draagvlak.”

ONVEILIGHEID Piet Koning: ,,Omdat de kwaliteit van route verbetert, zal er harder worden gereden en zal ook het aantal gebruikers toenemen. Daardoor ontstaan ook grotere verschillen in snelheid tussen de verschillende gebruikers zoals recreatieve fietsers, ouderen met elektrische fietsers, schoolkinderen, toerfietsers, wielrenners, duofietsen, bakfietsen en speed pedelacs. Dit veroorzaakt grotere onveiligheid.”

Wethouder Ali Dekker ziet dit heel anders. ,,De Parallelweg is nu al een drukke fietsroute. Met de aanleg van een fietssnelpad wordt het veiliger. De fietser heeft voorrang, de auto is te gast, het stoplicht gaat eerder op groen en de belijning is goed.” Wel gaf ze aan dat er een toename van de hoeveelheid fietsverkeer wordt verwacht van 10 procent, als dit pad er eenmaal ligt.

SPEED PEDELECS Over de rol van de gevreesde speed pedelec zei Dekker iets opmerkelijks: ,,Het fietssnelpad is niet bedoeld voor speed pedelecs, deze horen binnen de bebouwde kom op de hoofdrijbaan thuis.” Theoretisch zou dit een oplossing kunnen zijn, maar de speed pedelec mag nu ook al op de hoofdrijbaan fietsen en dat gebeurt in het dorp Bunnik nauwelijks. 

Een ander punt van zorg dat zowel Pittie als Koning inbrachten, is de zorg over parkeren. Parkeren langs de Parallelweg kan niet meer, als het snelfietspad er eenmaal ligt. Hier ging Dekker nauwelijks op in. ,,Dit is inderdaad een lastig punt, waar we ons zeker nog over gaan buigen.”

ALTERNATIEVEN Wel gaf ze uitleg over de tracékeuze. Binnen Bunnik waren drie alternatieve routes bekeken. Twee waren vrij snel afgevallen, een fietspad langs de Parallelweg langs de A12 en een langs de Baan van Fectio. ,,Bij de route langs de A12 moeten fietsers oversteken bij Kassing. Dat is een erg gevaarlijk punt, waardoor aangeraden wordt dan een ongelijkvloerse kruising te maken. Dat is erg kostbaar.” Ook de route langs de Baan van Fectio viel om financiële redenen af. ,,Daar zou een heel nieuw fietspad aangelegd moeten worden.”

Het Anton van Dam pad langs Vrumona bleef het langste als alternatief overeind. Maar ook deze variant viel af. Dekker: ,,Lokaal fietsverkeer zou hier nauwelijks voordeel van hebben.” Ook is de grond in handen van ProRail en is het terrein gereserveerd voor spoorverbreding. Feitelijk is er dus maar één mogelijk tracé, dwars door het dorp. 

FINANCIËN De aanleg van het fietspad zou de gemeente 600.000 euro kosten. Daar hadden de raadsleden ook wel vragen over. Zeker gezien de plannen voor herinrichting van de Traverse en de matige financiële positie van de gemeente. Maarten van Vulpen (CDA): ,,Als we nu gaan investeren in een gebied dat we later gaan herontwikkelen, is het dan geen weggegooid geld?”

Ook insprekers vroegen zich af of het niet beter was eerst een visie voor de Traverse te maken. Aanwonende Peter Smit: ,,Kunnen we de fietsroute niet inzetten om een stap te zetten met de herinrichting van de Traverse?” Dekker liet weten dat er voor het opstellen van een visie voor de Traverse en die vervolgens ook uit te voeren geen geld is. Wel wilde ze gaan kijken of er quick wins te behalen zijn.   

VERVOLG Doordat er maar een uurtje gereserveerd was voor dit onderwerp, bleven veel vragen onbeantwoord. Dekker gaat de raad schriftelijk informatie geven over de tracékeuze en Hussem van P21 vroeg om gelijksoortige voorbeelden uit de regio. Pas eind 2021 komt de wethouder met een voorstel naar de raad, waar een beslissing over genomen moet worden. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie