Afbeelding
RTV Utrecht/Peter Huting

Petitie tegen verbreding Ring Utrecht meer dan 130.000 maal ondertekend

31 mei 2021 om 16:00 Verkeer en vervoer

BUNNIK Marijke van Zoelen, secretaris van de Kerngroep Ring Utrecht, overhandigt op dinsdag 1 juni de inmiddels meer dan 130.000 maal ondertekende petitie tegen de verbreding van de Ring Utrecht en de kap van bomen in Amelisweerd aan de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat.

Zoals in coronatijd gebruikelijk vindt deze overhandiging digitaal plaats. Om 13.15 uur wordt de petitie aangeboden aan Agnes Mulder, voorzitter van de Kamercommissie, te volgen via deze link. Daarnaast zullen in Den Haag een twintigtal mensen bij het Kamergebouw ter ondersteuning met spandoeken aanwezig zijn.

De petitie startte als persoonlijk initiatief van een betrokken bewoner en is in overleg voortgezet door de Kerngroep. De buitengewone weerklank is mede een gevolg van de respons op een Zembla uitzending van 18 februari en een op youtube geplaatst spoken word gedicht van bekende Utrechters. ,,Maar bovenal toont het binnen luttele maanden bereikte aantal van 130.000 ondertekenaars hoe gehecht inwoners van Utrecht zijn aan het landgoed Amelisweerd en hoeveel onbegrip een anderhalf miljard kostend plan voor een verbreding naar 14 rijstroken in deze tijd teweeg brengt”, aldus de Kerngroep.

ARGUMENTEN ,,In een brief en een bijgaand dossier zijn de Kamerleden de afgelopen weken op de hoogte gebracht van onze argumenten tegen de verbreding van de Ring. Deze week is de Kamercommissie tevens op de hoogte gesteld van een brief van de Europese Commissie. De brief maakt duidelijk dat de Commissie de procedure bij de Raad van State met belangstelling te volgt en laat zien dat de Commissie, verwijzend naar het advies van de commissie Remkes, van oordeel is dat het stikstofprobleem niet is op te lossen met juridische listen of boekhoudkundige trucs. Deze opmerkingen maakt de Commissie naar aanleiding van de recente uitspraak van de Raad van State over de A15. Het Rijk baseert zich in het Tracébesluit voor de Ring Utrecht op dezelfde methodiek.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie