Centrum voor Elkaar brengt elke situatie in kaart

26 juli 2017 om 00:00 Lokaal nieuws

ODIJK Ongeveer twintig procent van de huishoudens in de gemeente Bunnik krijgt een vorm van ondersteuning van de gemeente. De afgelopen twee weken sprak de Adviesraad Sociaal Domein met een paar cliënten, vandaag met het Centrum voor Elkaar (CvE).

WISSELINGEN CONSULENTEN Een veelgehoorde klacht is dat mensen te maken krijgen met veel verschillende contactpersonen. Marieke Runneboom, teamleider bij het CvE, erkent dat. "Er zijn de afgelopen jaren veel wisselingen geweest onder de consulenten, en we hebben bovendien voornamelijk deeltijders in dienst." Kitty Schuurbiers, preventiemedewerker bij het CvE: "Daarnaast trekt de arbeidsmarkt weer aan waardoor er volop beweging is en mensen naar een andere gemeente of een andere baan vertrekken. Dat is de realiteit waar we mee moeten werken." Marieke Runneboom gaat verder: "Als mensen het gevoel hebben dat ze steeds opnieuw hun verhaal moeten vertellen, kan dat best kloppen. Toch willen de meeste consulenten het verhaal graag zelf horen zodat ze een beeld kunnen vormen, en weten of iemands leefomstandigheden zijn gewijzigd. Vanzelfsprekend maken zij wel gebruik van de bij het CvE bekende informatie. We zetten zoveel mogelijk dezelfde consulenten in, maar als wij moeten kiezen tussen iemand nog weken laten wachten of een andere consulent contact op te laten nemen, kiezen wij voor het laatste."

VEEL SNELLER Een andere situatie die vaak wordt genoemd is de veronderstelling dat in andere gemeentes dezelfde aanvragen veel sneller gaan, bijvoorbeeld de taxipas die na een verhuizing binnen een week geregeld is. Dat kan soms kloppen, bevestigen Schuurbiers en Runneboom. Dat gaat op bij aanvragen waar al een beschikking voor is afgegeven. De nieuwe gemeente neemt de geldige beschikking voor maximaal een jaar over, waardoor nieuw onderzoek niet direct aan de orde is.

10 STAPPEN TERUG Inwoners van Bunnik zijn doorgaans goed geïnformeerd als ze contact opnemen met het Centrum voor Elkaar. "Veel van de mensen die ons inschakelen weten precies wat ze willen, ze doen bijvoorbeeld een gerichte aanvraag voor een scootmobiel," vertelt Runneboom. "Maar wij willen bij het begin beginnen en staan iedereen altijd eerst persoonlijk te woord. Voor het gevoel van inwoners doet het Centrum voor Elkaar soms wel 10 stappen terug. Wij kunnen ons voorstellen dat dit soms zo lijkt, maar als Centrum voor Elkaar willen wij de situatie goed in kaart brengen en kijken we dus breder dan naar de aanvraag voor de scootmobiel." De samenwerking met de verschillende partners blijft de aandacht van het CvE houden, want ze kunnen elkaar versterken in de zorg en ondersteuning voor de inwoners. Als voordeel van de kleinschaligheid van de gemeente Bunnik noemt Marieke Runneboom de korte lijntjes in de gemeente tussen het CvE en andere formele en informele organisaties.

De naamsbekendheid van het Centrum voor Elkaar onder de Bunnikse bevolking is niet zo heel hoog, maar dat vindt het CvE ook geen doel op zich. Kitty Schuurbiers: "Het gaat er om dat mensen ons weten te vinden zodra ze iets nodig hebben."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie