Eigen coördinatie bij complexe ondersteuning

19 juli 2017 om 00:00 Lokaal nieuws

ODIJK Ongeveer twintig procent van de huishoudens in de gemeente Bunnik krijgt via het Centrum voor Elkaar (CvE) een vorm van ondersteuning van de gemeente. Aan de overige tachtig procent van de gemeente laat de Adviesraad Sociaal Domein graag zien waar het om kan gaan. Deze week: overzicht bij complexe ondersteuning.

COMBINATIE VAN WETTEN Een groot deel van de chronisch zieken of ouderen krijgt te maken met een combinatie van zorgverleners. Hun ondersteuning komt niet alleen uit de Wmo, maar bijvoorbeeld ook uit de Zorgverzekeringswet en de Wet Langdurige Zorg. Dat geldt ook voor het echtpaar Van Donkelaar. Toen de gezondheid van mevrouw achteruit ging, verhuisden de Van Donkelaars van Bunnik naar een appartement in Odijk. De huishoudelijke hulp en de driewielfiets zijn geregeld door de gemeente, maar mevrouw van Donkelaar wordt ook ondersteund door het ziekenhuis en Bartimeus. De beste oplossingen vonden ze per toeval: de ergotherapeute van Bartimeus zorgde voor een voorleesapparaat, de beste rollator vonden ze toen ze op zoek waren naar een kookhulpmiddel. Ze hebben het idee dat de dienstverlening van de gemeente de afgelopen jaren verbeterd is. "De slechte ervaringen onthoud je, de goede vergeet je al snel." Toch zouden ze graag ook bij het CvE willen aankloppen voor hulp bij de coördinatie van alle zorg.

TRAPLIFT Thea Boerema ervaart ook een gebrek aan overzicht. Haar man Bert heeft een ernstige longaandoening en ze vroegen een jaar geleden een traplift aan. Het duurde erg lang voordat ze te horen kregen wat ze daarvoor moesten doen. Inmiddels woont Bert in Bovenwegen in Zeist, en dus moest de traplift weer worden ingeleverd. Thea vertelt opgelucht: "Onze huidige consulent heeft de traplift tijdelijk op mijn naam laten zetten, zodat Bert in het weekend gewoon thuis kan komen." Zij krijgt dus een dikke voldoende. Minder tevreden is Thea over haar vorige consulent, die wel luisterde maar vervolgens geen actie leek te nemen.

ADMINISTRATIEVE ROMPSLOMP Thea pakt een tas met administratie. Ze heeft het gevoel dat ze in een donker gat is gegooid. Het CAK bepaalt pas achteraf wat de hoogte van de eigen bijdrage is. Omdat hun inkomen te hoog werd ingeschat heeft ze heel vaak contact gehad met de uitkeringsinstantie. Dezelfde administratieve rompslomp heeft ze met de leverancier van de zuurstofapparaten voor Bert, en met Bovenwegen. "Mijn man is doodziek dus mijn hoofd staat er echt niet naar. En met Bert moet ik het er niet over hebben want dan windt hij zich alleen maar op."

ZELF VERANTWOORDELIJK Marieke Runneboom van het Centrum voor Elkaar: "Bij deze mensen spelen er behalve het CvE meer instanties mee. Wij nemen de coördinatie niet over, het is belangrijk dat mensen dit zelf blijven doen. De meeste mensen wìllen ook zelf verantwoordelijk blijven." Als er niemand in de buurt is die kan bijspringen zijn er een paar (vrijwilligers)organisaties die ingeschakeld kunnen worden, zoals de formulierenbrigade. Soms neemt een consulent of maatschappelijk werker wel tijdelijk iets van de coördinatie op zich, maar het uitgangspunt is dat de cliënt het zelf weer oppakt.

Volgende week: in gesprek met het Centrum voor Elkaar

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie