Centrum voor Elkaar heeft vooral tevreden kanten

14 juli 2017 om 00:00 Lokaal nieuws

ODIJK Ongeveer twintig procent van de huishoudens in de gemeente Bunnik krijgt een vorm van ondersteuning van de gemeente. Het Centrum voor Elkaar (CvE) biedt ondersteuning volgens de Wmo en Jeugdhulp, voor bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, opgroei- en opvoedvragen, begeleiding of dagbesteding. Aan de overige tachtig procent van de gemeente laat de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) graag zien waar het om kan gaan. De ASD gaat daarom de komende weken in gesprek met een aantal mensen die met het CVE te maken hebben, en met het CvE zelf.

HUISHOUDELIJKE HULP Uit onderzoek blijkt dat de meeste klanten van het CvE tevreden zijn over de dienstverlening. Een voorbeeld is Lennard Dijxhoorn. Hij heeft een visuele beperking en woont sinds een paar maanden zelfstandig. "Ik heb huishoudelijke hulp aangevraagd bij het Centrum voor Elkaar. Dat was heel snel geregeld." Het CvE helpt Dijxhoorn op met moment met de aanvraag van een Valyspas. Het CvE heeft aangegeven dat het langer kan duren omdat het erg druk is, en daar heeft hij alle begrip voor.

ZELFSTANDIG FIETSEN Ook de ouders van Luc hebben goede ervaringen met het CvE. Luc heeft via het CvE een driewielfiets waar hij zelfstandig op kan fietsen, en waar ze heel blij mee zijn. Vader Rob: "Twee jaar geleden kwam er een consulente thuis kijken die als uitgangspunt had: wat kan Luc allemaal zelf? Ze dacht dat een driewieler wel een goed idee zou zijn, en dat bleek ook zo te zijn." Luc is in de tussentijd behoorlijk gegroeid en het wordt tijd voor een nieuwe fiets. Zijn ouders overwegen nu een tandem aan te vragen zodat Luc tijdens het fietsen misschien meer inzicht in het verkeer kan krijgen.

DIGITAAL AANVRAGEN Een andere tevreden cliënt is Maria van der Molen. Zes jaar geleden werd ze plotseling ziek, gevolgd door maanden revalideren. Omdat haar chronische zieke man niet de huishouding en de zorg voor de schoolgaande kinderen kon overnemen, deden ze een beroep op de Wmo. Er kwam huishoudelijke hulp voor 6 uur per week, die door de jaren heen is afgebouwd. In verhouding vonden ze de eigen bijdrage hoog, maar het voordeel was dat er bij ziekte een vervanger kwam. Wat Maria heel graag zou zien is een website waar inwoners eenvoudige aanvragen digitaal kunnen doen, zoals in grote gemeentes al gebeurt. "Een website met een overzicht van wat er mogelijk is, wat je eigen bijdrage dan is en die je dan zelf kunt invullen. Dat bespaart de gemeente toch ook werk?"

Marieke Runneboom, teamleider bij het Centrum voor Elkaar: "Het is heel fijn dat deze gebruikers tevreden zijn, uit klanttevredenheidsonderzoeken blijkt dat dat voor 82% van de mensen geldt. De gemeente Bunnik heeft bewust niet voor een digitaal loket gekozen, omdat wij iedereen persoonlijk willen spreken." Wel zijn er plannen voor het uitbreiden van de website, zodat geïnteresseerden thuis meer informatie kunnen opzoeken. Op de website van het CAK kan worden globaal worden berekend wat de eigen bijdrage is.

Volgende week: wie coördineert complexe ondersteuning?

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie