Ouderenfonds zoekt bellers

22 maart 2017 om 00:00 Nieuws

BUNNIK Het Nationaal Ouderenfonds, met het hoofdkantoor in Bunnik, zoekt vrijwilligers voor de Zilverlijn en de Ouderen Ombudsman. De mensen van de Zilverlijn bieden voornamelijk een luisterend oor en de Ombudsman verwijst ouderen door naar de juiste instantie.

Agnes Corbeij

Twee jaar geleden is de Zilverlijn gestart. Duco Spanjer, coördinator van de vrijwilligers: "Ouderen hebben vaak behoefte aan een praatje of ze willen hun zorgen uiten. Onze vrijwilligers bellen ze eens per week." Vrijwilligers bellen een halve dag. Spanjer: "Veel langer kun je dit werk niet achter elkaar doen. Het is belangrijk om de volle aandacht te hebben voor de ouderen die je belt."

ZILVERLIJN Ook al gaat het om één telefoontje per week, voor ouderen kan dit echt het verschil maken. Spanjer: "Het gaat vaak om mensen die niet of nauwelijks bezoek krijgen en slecht mobiel zijn. Dan doet dit kwartiertje contact met de buitenwereld er echt toe." Dat de behoefte bestaat, bleek wel toen de Zilverlijn opgezet werd. "We hebben 250 mensen uit ons bestand gebeld met de vraag of ze gebeld willen worden en 70 procent zei 'ja'." Inmiddels worden 650 mensen elke week gebeld.

OMBUDSMAN Een andere service die het ouderenfonds biedt, is de Ouderen Ombudsman. Spanjer: "Het doel daarvan is ouderen de weg te wijzen in het woud van instanties. Ze leggen ons hun probleem voor en wij wijzen de weg."

De problemen lopen erg uiteen. "Zorg, erfrecht, taxivervoer en ouderenmishandeling of -uitbuiting komen langs. Maar op het moment dat de overheid besloot de blauwe envelop in de ban te doen, stond hier de telefoon roodgloeiend over dat onderwerp."

Voor informatie: 0800-1325 of via vrijwilliger@ouderenfonds.nl. Er is sprake van een reiskostenvergoeding.

Een uitgebreider artikel over dit onderwerp leest u komende week in de papieren versie van het Bunniks Nieuws.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie