Midlandia en HCKR pakken jeugdwerkloosheid aan

17 februari 2016 om 00:00 Sport

BUNNIK Sportverenigingen in Bunnik gaan de jeugdwerkloosheid terugdringen. In samenwerking met de organisatie Sportnetwerk(t) gaan Hockey Club Kromme Rijn en Korfbalvereniging Midlandia werkloze jongeren koppelen aan bedrijven die arbeidskrachten kunnen gebruiken. De link werd gelegd door buurtsportcoach Jesper Oele.

Agnes Corbeij

Het actieplan Jeugdwerkloosheid is een samenwerking tussen UWV en 15 gemeenten in Midden-Nederland, waaronder Bunnik. Het project Sportnetwerk(t) is hier een onderdeel van en is bedacht en wordt uitgevoerd door Koos van der Burg. Buurtsportcoach Jesper Oele kwam met hem in contact. "Ik hoorde van zijn idee, hij doet nu een pilot in Utrecht en Maarssen. Ik vond het meteen iets voor Bunnik."

MATCH Dus benaderde Jesper een aantal verenigingen. "HCKR en Midlandia waren meteen enthousiast. Celeritas denkt er nog over na." De opdracht aan de clubs lijkt simpel. Jesper: "Het is de bedoeling dat de verenigingen ondernemers aanspreken, die hier langs de lijn staan of op de tribune zitten. Als iemand een werkplek heeft, geeft de vereniging dat door aan Koos. Als hij een match kan maken met een werkloze jongere, verdient de club 500 euro."

Dat klonk ook Dennis Rijnbende als muziek in de oren. Hij is bestuurslid bij Midlandia en onder meer belast met de sponsoring binnen de club. "Naast de contributie hebben we alternatieve inkomstenbronnen, zoals sponsoring, de inkomsten uit het oud papier, de omzet van de kantine en de huur van de buitenschoolse opvang." De totale opbrengsten lopen terug. "Als we per gevulde arbeidsplaats 500 euro kunnen verdienen, kan dat duizenden euro's opleveren. Dat is een hoop geld."

ADDERTJE Het geld wordt uiteindelijk betaald door het UWV en de gemeenten zelf, die veel meer geld uitsparen als een jongere geen uitkering meer nodig heeft. Dennis: "Het lijkt te mooi om waar te zijn. Ik vroeg me eerst wel af: 'Waar zit het addertje?' Maar dat lijkt er echt niet te zijn. Dit is de participatiemaatschappij, elkaar helpen."

BHG Een sportvereniging is een goede plek om te netwerken, zo bleek wel bij de hockeyclub. Jesper: "Meteen nadat het bestuur dit project onder de aandacht bracht, was de eerste match gemaakt. Een van de broers Peek, actief bij de club en eigenaar van Brothers Horeca Groep, bood bij elke locatie van zijn bedrijf een werkplek aan. Dat zijn er negen en betekent dus 4500 euro voor HCKR! Zo makkelijk kan het gaan."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie