Opening uniek onderwijscentrum jongeren

22 januari 2016 om 00:00 Lokaal nieuws

Stan (16 jaar) is één van de 16 jongeren die momenteel in het OZC begeleid worden. Hij zat eerst op het speciaal onderwijs in Beukenrode. Stan: "Het ging niet goed daar. Toen hebben we afgesproken dat ik voor 6 maanden hier terecht kon." Voor Stan is het veel beter. "Ik had een flinke achterstand opgelopen en die kan ik hier in snel tempo inhalen." Hij wil graag naar het Revius in Wijk bij Duurstede. "Daarom ben ik nu zo goed gemotiveerd bezig." Gedurende vijf dagen is Stan op het OZC. Structuur is een belangrijk ding om aan te leren, de jongeren moeten op tijd op school zijn.

PINGPONGEN In het centrum bestaat een duidelijk onderscheid tussen 'boven' en 'beneden'. Boven wordt het onderwijs gegeven, beneden is er ruimte voor sport en creatieve activiteiten. Stan zit veel 'boven' en gaat af en toe een uurtje naar benden. Een potje pingpongen met Arjen Nagtegaal lijkt favoriet. Stoer zegt Stan: "Dan ga ik Arjen even inmaken, en soms laat ik hem winnen." Dan volgt een brede lach, ook van Arjen - de mannen kunnen het goed vinden, dat is duidelijk voelbaar.

MUSEUM Ook heeft Stan een goede band met Sarina, de activiteiten begeleidster die 'beneden' de scepter zwaait. Belangrijk is om met Stan te kijken wat voor beroep hij wil. Daar is Stan nog niet helemaal uit. Hij houdt erg van sporten en fitness, maar wil er zijn beroep niet van maken. Omdat hij de marechaussee overweegt, ging Stan met Sarina naar het Marchaussee museum. "Dat vond ik ontzettend leuk om samen te doen. Het is voor mijn sectorwerkstuk. Ik heb het voor een groot deel af. Daarna moet ik het presenteren aan de examencommissie en daar moet ik pers se een voldoende voor halen."

ZELFVERTROUWEN Arjen Nagtegaal (23 jaar, orthopedagoog) is trajectbegeleider bij Timon. "Vaak lukt het bij deze jongeren niet om naar school te gaan. Dat heeft ergens mee te maken. Ze hebben concentratie problemen, of zijn bang geworden van school. Daarom kijk ik bij de start hoeveel dagen ze hier in het centrum kunnen komen en hoeveel uur daarvan aan onderwijs kan worden besteed." Arjen probeert een vertrouwensband op te bouwen. Er is veel ruimte om het stapje voor stapje te doen. "Sommige jongeren zijn bijvoorbeeld gepest en hebben geen zelfvertrouwen. Weer anderen durven niet meer onder de mensen te komen, die zitten alleen nog thuis op hun kamer. Met hen spreek ik soms eerst hier bij de school op de parkeerplaats af. De volgende keer vraag ik of ze over de drempel durven te stappen, dat kan echt een issue zijn." Arjen begrijpt dit: "Kijk, als het op twee of drie scholen niet is gelukt, dan durf je niet weer iets nieuws te beginnen, uit angst voor mislukking."

Vandaar het onderscheid tussen boven en beneden. "We gaan eerst beneden aan de slag. Het onderwijsdeel wordt langzaam opgevoerd. Dat kan gaan van één uur per week, naar drie hele dagen. Arjen legt uit dat de creatieve werkvormen beneden ook echt functioneel zijn: "Zo worden de jongeren bijvoorbeeld gevraagd een collage te maken over hun talenten." Ander belangrijk onderdeel van de begeleiding is dat therapeuten van Timon de thuissituatie meenemen door sessies met het hele gezin.

AANDACHT Volgens Arjen komt het uiteindelijk neer op individuele aandacht: "Je kunt zoveel systemen inzetten, maar als er geen aandacht is dan werkt de rest ook niet. Dat lukt hier heel goed, er zijn altijd 2 tot 3 mensen aanwezig die er voor jou zijn."

LEERRECHT Voor directeur Kees de Bruin van Beukenrode Onderwijs voelt het niet goed dat jongeren thuis zitten. "Kijk, als je leerplicht hebt, dan moet je ook zorgen dat er geschikt onderwijs is voor iedereen - dus een breed aanbod." Kees zou liever voor een minder strakke benadering kiezen en van 'leerrecht' spreken. "Waarom kan iemand niet een jaartje langer over school doen? Sinds geld het leidende principe geworden is mogen kinderen niks meer. Waar is de vrije ruimte om een deugniet te zijn? Nee, we voeren de druk enorm op. Gras groeit echt niet harder door er aan te trekken hoor. Ik vind het niet gek dat jongeren contragedrag gaan vertonen. Sommigen hebben daar alle recht op als je ziet wat ze in hun privésituatie allemaal meemaken. Op deze plek kunnen ze tot rust komen. Daarom is hier de zorg leidend en het onderwijs complementair."

(Om privacy redenen is gebruik gemaakt van een gefingeerde naam voor de jongere)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie