Een generatie later ligt de Rondweg er

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

In de jaren tachtig was het aanleggen van rondwegen rondom dorpskernen populair. Dat was een logisch gevolg van het toenemende verkeer en de steeds groter wordende bewustwording van het gevaar voor voetgangers en fietsers. Reint Middel (79), nog altijd inwoner van Bunnik, was een van de werkgroepleden. Middel: "Ook wij wilden zo'n rondweg. Toenmalig wethouder Wil van Echtelt richtte een werkgroep op zonder politiek karakter - bestaande uit inwoners - om daarover na te gaan denken."

Hein Hoitink (66) - later wethouder en vandaag de dag fractievoorzitter van de Liberalen - was in die tijd nog helemaal niet politiek actief. Als inwoner sloot hij zich aan bij de werkgroep S13 Buiten(k)om. S13 was toen de naam van de Provincialeweg. Hoitink: "Wij woonden in de Engboogerd en onze zoon werd vier in 1987. Hij ging dus naar school en moest daarbij de Provincialeweg oversteken. Zo kwamen wij erachter dat die weg een grote barrière is door het dorp. Daar wilde ik wel over meedenken."

Andere leden van de werkgroep waren Dick van Vulpen, Jetse Postuma (inmiddels overleden) en Ton Versteeg. De werkgroep kwam regelmatig bij een van de leden bijeen om na te denken over een oplossing. Middel: "Lange tijd werd er heel veel gekletst, maar kwamen er geen concrete ideeën. Ineens werd dat anders. Ik kan me nog heel goed herinneren dat er een van de werkgroepleden, ik weet niet meer wie, naar de kaart keek en ineens zei: 'Als die A12 verbreed moet worden kunnen ze hem toch net zo goed iets verderop leggen?' En zo is het gegaan."

De A12 lag destijds vlak langs het terrein van Vrumona en moest verbreed worden. De werkgroep opperde het idee - om van de oude snelweg een nieuwe Rondweg te maken - bij de gemeente. Wethouder Van Echtelt ging met het idee naar Rijkswaterstaat. Hoitink: "We hebben het momentum gepakt. De snelweg moest toch verbreed worden, daardoor hoefde het voor de gemeente Bunnik allemaal niet zoveel te kosten."

Toch duurde het nog een jaar of zeven voordat het plan ook echt uitgevoerd werd. Hoitink: "Een paar keer was het spannend, of het wel echt zou gebeuren. Van Echtelt moest het echt inmasseren bij Rijkswaterstaat." Niet de hele Rondweg werd meteen neergelegd. Hoitink: "Daarvoor had een tunnel aangelegd moeten worden. Dat was te kostbaar." Daarom werd de Baan van Fectio, zoals de rondweg later zou gaan heten, aangelegd vanaf de oprit op de snelweg tot de fietsbrug over de A12.

In de jaren 90 hield de werkgroep op te bestaan. Toch bleven Bunnikers actief om de Rondweg compleet te krijgen. In 2001 waren er plannen om een hogesnelheidslijn aan te leggen. Het spoor zou verdubbeld worden. Dat was aanleiding tot oprichting van het Verkeersberaad Bunnik. Daarin zat Hein Hoitink als vertegenwoordiger van S13. Hoitink: "Ook zaten er buurtverenigingen in, Veilig Verkeer Nederland en de burgemeester was voorzitter."

Het Verkeersberaad Bunnik hield zelfs een plan van het Rijk tegen, om de Rondweg te kunnen complementeren. Hoitink: "Het spoor zou verdubbeld worden. Er was een plan om een tunnel te maken voor verkeer onder het spoor door ter hoogte van de Schoudermantel. Dat verkeer gaat het dorp juist in. Als die investering was gedaan, was er nooit meer een complete rondweg gekomen. Daarom zijn we met een groep Bunnikers, inclusief burgemeester Van Rijnbach, naar de Tweede Kamer gegaan." Minister Netelenbos kwam zelf in Bunnik kijken.

Middel: "Ik weet nog wel dat we, toen Netelenbos hier kwam kijken, een kar van Jos Mulder op de plek hadden gezet waar die tunnel moest komen. Met grote stukken plastic aan de zijkanten om te laten zien hoe het er dan uit zou gaan zien." Hoitink: "Door Bunniks verzet ging dat plan niet door." Uiteindelijk kwam de hogesnelheidslijn er helemaal niet, omdat het plan te duur bleek.

De opening van de verlengde Baan van Fectio is wederom het gevolg van momentum. Hoitink: "ProRail wil nu ongelijkvloerse kruisingen bij het spoor, dus betalen zij de spoortunnels. Net als toen Rijkswaterstaat een deel van de Baan van Fectio betaalde."

Waar 30 jaar geleden dus al voor werd gevochten, is nu bijna klaar. De zoon van Hoitink is inmiddels 32 jaar oud. Hoitink: "Ik had van de week mijn kleindochter op bezoek. Zij is drieëneenhalf. De uitvoering van onze plannen heeft precies een generatie in beslag genomen. We zijn erg blij dat het nu zover is. Dat is gelukt door samenwerking tussen politiek en inwoners." (AC)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie