Gemeente werkt toe naar organisatieverandering

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

De gemeente heeft de afgelopen jaren in toenemende mate uitvoerende taken uitbesteed. Recent nog de belastingen. In Organisatieperspectief 2021 wordt deze trend doorgezet. Om de kwetsbaarheid van de dienstverlening te verkleinen. Het leidende principe is dat de dienstverlening, ook als die elders wordt uitgevoerd, altijd in het teken staat van de inwoner. Hans Martijn Ostendorp: "De dienstverlening van Bunnik zal blijven passen bij het dorpse karakter en daarbinnen staat de inwoner centraal. Dat betekent dat het contact persoonlijk is en verloopt via het kanaal waar de inwoner zelf de voorkeur aan geeft. Dat kan zijn via een gesprek op het gemeentehuis, via e-mail, sociale media, per brief of bij de inwoner thuis."

De gemeente noemt dit een 'warme ontvangst'. Welk pad de inwoner ook bewandelt, de basis van dienstverlening is gelijk. Bunnik biedt de dienstverlening zoveel mogelijk aan in de frontlinie van de organisatie. Het Klantcontactcentrum (KCC) en het Centrum voor Elkaar (CvE) worden in ieder geval de komende vijf jaar niet uitbesteed.

De gemeente voert de komende jaren de bezuinigingen op de organisatie uit die zijn voortgekomen uit het project Bunnikse Kwaliteit. Daarnaast maakt Het Organisatieperspectief 2021 duidelijk dat gericht zal worden geïnvesteerd in de organisatie. Zo moet de informatiefunctie van de organisatie worden versterkt. Nieuw wordt een regiefunctie, dat is medewerker die contact houdt met de netwerkpartner die een gemeentelijke taak uitvoert, zoals recentelijk de gemeenterwerf.

Uit het Organisatieperspectief 2012 blijkt dat de gemeente te weinig strategen in dienst heeft. Zij zijn nodig om de gemeente meer te verbinden met de regio(partners). Hetgaat hier om spinnen in het web, die vanuit een helikopterview verschillende trends met elkaar verbinden en die in het gemeentelijk beleid integreren. Zij hebben ook goed oog voor initiatieven die vanuit de samenleving zelf komen en bekijken hoe ze netwerken in contact kunnen brengen.

Volgens Ostendorp heeft de gemeente mensen nodig die goed verbindingen kunnen leggen: "Om voor de toekomst klaar te zijn, is het essentieel dat we meer samenwerken in en met de regio en dat inwoners veel vaker zelf aan zet komen. Dat vergt een omslag in bestuur en organisatie, zodat we juist met meer kracht klaar zijn voor de uitdagingen." Op regionaal gebied wordt concreet gedacht aan een nauwe samenwerking met het Utrecht Science Park en staat de verbinding tussen stad en land centraal.

Het college vraagt voor de uitvoering van het organisatieperspectief vanaf 2017 jaarlijks € 330.000 aan de gemeenteraad. Ostendorp: "Die investering is nodig om een passende dienstverlening te kunnen blijven bieden aan onze inwoners en om vanuit een zelfbewuste positie een belangrijke bijdrage te kunnen leveren in onze regio. De kracht van Bunnik als zelfstandige gemeente zit hem in de dienstverlening met een dorps karakter, waarbij mensen zich gekend en herkend weten. Om die kleinschaligheid te behouden en te versterken, is het van cruciaal belang dat we talenten in onze organisatie verder ontwikkelen en de regionale samenwerking intensiveren."

Omdat de ontwikkelingen op allerlei gebieden in hoog tempo gaan, kiest Bunnik voor een organische manier van veranderen. Dat betekent dat, met de kennis van nu, zo goed mogelijk is geschetst hoe de organisatie er in 2021 uit kan zien. De komende jaren wordt gevolgd of de ingeslagen weg de juiste is. Daarbij zal 'het goede doen voor de Bunnikse inwoner' altijd voorop staan. Burgemeester Ostendorp: "Ik geloof in de kracht van onze inwoners, van ons bestuur en van onze organisatie. We hebben nog een aantal forse slagen te maken met elkaar, maar die zie ik met vol vertrouwen tegemoet!"

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie