Zonneveld naast nieuwe spoortunnel

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

Het gaat om het stuk grond aan de Provinciale weg ten oosten van de nieuw aangelegde spoortunnel. Tussen deze nieuwe weg, het spoor en het bedrijventerrein blijft een stuk grond van 1 hectare over. Een deel is boomgaard (dat deel blijft in takt) en in een ander deel grazen soms schapen. De afgelopen tijd deed het, het tijdens de bouw van de spoortunnel, dienst als opslagterrein van Prorail. Volgens de gemeente - die het stuk grond in eigendom heeft - zijn de functies woningbouw en bedrijvigheid hier niet mogelijk. Dit vanwege de hoge geluidsbelasting ter plaatse.

Een efficiënt ingedeeld zonnepark van dit formaat zou 450 MWh per jaar kunnen opwekken. Dat betreft ongeveer het jaarverbruik van 135 huishoudens. Op zich is hier voldoende zon en het veld is aan het noorden afgeschermd met bomen.

Een publicatie van de Universiteit Wageningen gaat uit van een investering van 650.000 euro per hectare en 1000 per jaar aan onderhoudskosten. Terugverdientijden van 10 jaar zijn mogelijk, maar dat is wel afhankelijk van de toekenning van de enorm populaire SDE-subsidie. Voor de gemeente lijkt het het slimst om een samenwerkingspartner te zoeken, die de investering draagt en die de exploitatie ter hand neemt.

Als groot voordeel noemt het college dat dit zonneveld aan de snelweg een zichtbaar duurzaam visitekaartje voor de gemeente is. Naast deze prestigekwestie geeft het een nuttige invulling aan een stuk grond waar anders weinig mee gedaan zal worden. Het perceel dat overblijft na de realisatie van de spoortunnel is te beperkt om agrarisch van nut te zijn. Mogelijk levert een zonneveld de gemeente financieel ook voordeel op. En de gestelde duurzaamheidsdoelen komen dichterbij. Nadelen zijn er natuurlijk ook, in die zin is het college bijvoorbeeld erg benieuwd hoe de buurt over dit plan oordeelt. Ook dit wordt onderdeel van het onderzoek. (KJ)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie