Verkeersbeleidsplan 2015- 2024 wordt besproken in Open Huis

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

Het Verkeersbeleidsplan gaat met name over wegen in de kernen. Op dit moment is het namelijk nog niet mogelijk een toekomstbeeld voor aanvullende maatregelen in het buitengebied te geven. Dit wordt pas duidelijk na een vervolgproces met de gemeente Houten, de Provincie en bewoners en bedrijven in het buitengebied.

Van 19 februari tot en met 8 april 2015 lag het concept-Verkeersbeleidsplan ter inzage. Hierop zijn 12 schriftelijke zienswijzen ingediend, die niet hebben geleid tot een wijziging van het plan. In de zienswijzen komen zorgen en emoties tot uiting, met name vanuit het buitengebied. Een belangrijk deel daarvan heeft te maken met onzekerheid over de toekomstige bereikbaarheid van het gebied, met als concrete angst dat de Achterdijk wordt afgesloten. Hierover kan nu nog geen definitief uitsluitsel worden gegeven. De intentie van de gemeente is om nog voor het zomerreces met betrokkenen zaken kort te sluiten.

Voor de maatregelen die 2015 worden genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren, ligt er een subsidie Lokaal Maatwerk. Het gaat hier om maximaal 240.000 euro, waarvan de provincie 70% voor haar rekening neemt. De gemeente zal de resterende 30% (zijnde 70.000 euro) uit het Saltopotje halen. Budget voor maatregelen op de lange(re) termijn worden opgenomen in de Kadernota 2016-2019. Een belangrijk aandeel hierin vormt de (mogelijke) herinrichting van de traverse in de kern Bunnik.

Het Verkeersbeleidsplan heeft een lange voorbereiding gekend. In 2012 bleek dat een nieuw Verkeersbeleidsplan gewenst was. In 2013 is een 1e concept opgesteld, met gelegenheid voor inbreng vanuit bewoners en belangengroepen. Deze is besproken in het Open Huis van 13 maart 2014. Na de gemeenteraadsverkiezingen is een uitvoeringsprogramma opgesteld en is verkend hoe het plan financieel gedekt zou kunnen worden, vandaar dat het nu naar de raad kan. (KJ)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie