Autodek van 2000 ton onder spoor geschoven

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

De spoorwegovergang van de Groeneweg in Bunnik wordt gesloten. Er komen steeds meer treinen over dit traject en om de veiligheid te vergroten, werd daarom besloten om twee tunnels aan te leggen. Ten westen van het station komt een autotunnel en onder het station door komt een tunnel voor voetgangers en fietsers. Ook daar wordt hard aan gewerkt.

Afgelopen weekend werd het hoogtepunt van de werkzaamheden bereikt, met de plaatsing van het dek van de autotunnel. De betonnen constructie van 2000 ton en 40 meter lengte, werd zaterdagmiddag en zaterdagavond door een speciaal voertuig onder het spoor gereden. Hiervoor is 1000 m³ grond verplaatst. Ook 's Nachts werd gewerkt. Het werk was via een webcam live te volgen op de site van ProRail. De enorme klus werd goed geklaard. Een woordvoerder van ProRail: "Dit is een belangrijke mijlpaal in het project. Het is helemaal goed gegaan. Geen problemen."

De nieuwe autotunnel verbindt de Baan van Fectio (aan de zuidzijde van de tunnel) met de Provincialeweg N411 (aan de noordzijde). Bij de aansluiting op de Provincialeweg komen verkeerslichten. Ook de aansluiting van de Baan van Fectio op de Groeneweg wordt aangepast. Langs de verlengde Baan van Fectio komt aan beide zijden een bushalte. (AC)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie