Gemeenteraad tevreden over sociale domein

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

Wethouder Jorrit Eijbersen (Liberalen) zei dat het afgelopen kwartaal de transitie is voltooid en dat inmiddels 6 medewerkers zijn ingewerkt binnen de afdeling Sociaal Domein. De gemeente gaat binnenkort gebruik maken van Big Data - dat zijn bronnen die voorspellen waar de grootste risico's liggen en wat je kunt inzetten om deze problemen in de toekomst te voorkomen. "Hier wordt nu de laatste hand aan gelegd, en dan komt deze informatie ook beschikbaar voor de gemeenteraad. Ook zijn we met de cijfers bezig", aldus Eijbersen. "Daarover krijgt u meer inzicht bij de Kadernota." Ook is de gemeente bezig geweest met het maken van een beleidsstuk over het vervoer naar jeugdinrichtingen - zodat ook dit wordt vergoed. Dit stuk wordt gebruikt voor een format binnen de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

De wethouder kreeg vanuit de raadsleden onder andere de vraag hoe het verloopt met 'Het verbond van Bunnik' - dat is een afspraak waarbij Bunnikse ondernemers beloofden zich in te spannen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De wethouder wilde geen namen noemen; "Maar er zijn successen bereikt. Zo is er iemand voor 20 uur aangenomen bij een sportvereniging - hiermee komt een heel gezin uit de uitkering. Ook zijn er 5 mensen bij ondernemers op proef geplaatst. Verder heeft een Franse onderneming aangegeven alle kandidaten een sollicitatietraining te willen geven. Een aantal ondernemers zijn 'maatje' geworden. Dus, ik ben heel trots op onze ondernemers." Ook vanuit de raadsleden volgden er complimenten. Op 19 mei is er een Werkgevers Top Midden Nederland en volgens de wethouder koos men voor Fort Vechten als vergaderlocatie, vanwege het Verbond van Bunnik - wethouder Eijbersen zal er die dag een toelichting op geven.

Na een vraag van Leen Vernie (CDA) zei ambtenaar Arno van der Lee (hoofd van de afdeling Sociaal Domein) dat het Centrum voor Elkaar in elk geval telefonisch door inwoners goed wordt bereikt. Mensen bellen met allerhande kleine en grote vragen; over de eigen bijdrage, indicaties, vergoedingen, de regiotaxi etc. Bezoekers kent het loket nog niet veel.

Jacqueline Sweerts (Liberalen) wilde weten of er al iets over klanttevredenheid valt te zeggen. Van der Lee zei dat mensen het in elk geval prettig vinden dat ze hun vragen op één plek kwijt kunnen. "Maar we moeten de klanttevredenheid nog meer opbouwen via de keukentafelgesprekken. Op zich hebben we wel goede feedback gekregen, mensen zijn relatief snel aan de beurt. Maar ze ervaren ook de complexiteit van het stelsel, met naast de gemeente, ook nog de sociale verzekeringsbank, of andere instellingen. Daar lopen ze zelf tegenaan." Inmiddels liggen er 19 dossiers bij het sociaal team. Bunnik heeft maar één geval gehad waarbij iets niet goed liep met het persoonsgebonden budget.

De gemeente is tevreden over het nieuwe ICT systeem, zo legde Van der Lee uit na een vraag van Nicky van der Voort (P21): "Het werkt prettig. Je ziet er dingen samenkomen. Wat er allemaal in een gezin speelt, komt namelijk in een overzicht terecht."

Wethouder Eijbersen voegde toe: "De gemeente kan niet alles zelf regelen, soms hebben we andere zorgpartijen nodig. Zij hebben niet altijd dezelfde manier van denken en dat maakt het complex, en dat is schrijnend om te zien. Omdat een zorgpartij niet zo maar naar de gemeente Bunnik luistert, bundelen we de krachten met andere gemeente. Zo proberen we meer voor elkaar te krijgen." Raadsleden concludeerden dat ze erg tevreden waren te vernemen dat er in Bunnik geen grote problemen zijn gerezen en dat men goed van start is gegaan. (KJ)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie