Bunnikse coalitie niet blij met bestuurlijk besluit oostelijke aansluiting voor Houten op A12

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

SALTO staat voor Samenwerken aan Lange Termijn Oplossingen, een project dat 13 jaar geleden is gestart om Houten een oostelijke verbinding te geven richting de A12. Het gaat hier om een afspraak uit een eerdere VINEX overeenkomst. Een nieuwe weg bleek nodig te zijn omdat de A27 bij Houten in de spits vastliep. Omdat een en ander op Bunniks grondgebied moest plaatsvinden - middels de Limesbaan (voorheen het Rijsbruggerwegtracée) die binnenkort wordt geopend - zou Bunnik gecompenseerd worden met een autoluw buitengebied.

Hein Hoitink (Liberalen, momenteel fractievoorzitter maar ten tijde van de startnotitie A12 Salto verkeerswethouder): "Het besluit van Gedeputeerde Staten (GS) gaat minder ver dan De Liberalen hadden gehoopt en verwacht. GS ontlopen hiermee verantwoordelijkheid aangaande het SALTO-project. Het gaat immers niet om het tellen van het precieze aantal auto's, maar om het nakomen van de belofte om het buitengebied autoluw te maken."

Fractievoorzitter Paul Heijmerink en zijn partij P21 tonen zich zwaar teleurgesteld: "Het besluit levert niets op voor de gemeente Bunnik. Het hele SALTO project was bedoeld om zowel voor Houten als voor Bunnik oplossingen te bieden. Daar komt nu niks van terecht. Alleen de Houtense problemen worden opgelost."

De Liberalen willen het hier niet bij laten: "Wij zijn van mening dat, als het nieuwe provinciale college er zit, er opnieuw gepraat moet worden. Samen optrekken met Houten is daarbij cruciaal. Onze gemeenschappelijke motie staat nog recht overeind."

De genoemde gemeenschappelijke motie van de gemeenteraden van Houten en Bunnik (van november 2013) hield een keuze in voor de Parallelweg om Houten richting de A12 en het oosten van het land te ontsluiten. Bestuurders blazen deze optie nu op. Voor Paul Heijmerink echter heeft deze motie niets aan waarde verloren: "De Parallelweg is en blijft de beste oplossing om een autoluw buitengebied te krijgen, en heeft ook voordelen voor de gemeente Bunnik. Omdat de kosten nu alleen maar worden afgezet tegen de hoeveelheid verkeer die er gebruik van gaat maken, is deze optie afgevallen. Als de waarde van een autoluw buitengebied en de voordelen voor Bunnik zwaarder zouden meewegen, dan zou deze oplossing de voorkeur krijgen."

Een voordeel voor Bunnik is bijvoorbeeld dat een opgewaardeerde Parallelweg rond De Raaphof zal worden omgelegd. Heijmerink: "Zodat daar de huidige gevaarlijke verkeerssituatie wordt opgelost en het bedrijvencomplex (dat alsmaar verder uitdijt in het buitengebied) wordt begrensd." Maar deze optie zou ook Fort Vechten bereikbaar maken.

"De Liberalen zijn wel positief over het besluit om een directe aansluiting op de A12 in oostelijke richting te realiseren", aldus Hein Hoitink. "Maar mocht Rijkswaterstaat hier niet mee instemmen, dan is de voorgestelde compensatie in vorm van de aanleg van een fietspad langs de Burgweg N410 volstrekt onvoldoende." Ook P21 uit zich fel tegen de optie om het Houtense verkeer via de Burgweg te geleiden. "P21 is en blijft tegen een oostelijke ontsluiting van Houten via de Burgweg."

De Bunnikse raadscoalitie is dus niet bereid om de optie van het opwaarderen van de Parallelweg los te laten. P21 geeft aan te blijven aandringen om als terugvaloptie voor de rechtstreekse oostelijke aansluiting toch voor de parallelbaan aan de A12 te kiezen. De Liberalen zien hiertoe kansen bij het opwaarderen van de Parallelweg ten behoeve van het bereikbaar maken van Fort Vechten en het Castellum.

Oppositiepartij CDA heeft in een eerste reactie - de partij wil eerst de bijeffecten goed bestuderen - laten weten in principe positief te staan tegenover een directe aansluiting op de A12. Dat heeft de voorkeur boven het aanpassen van de Burgweg. Leny Visser (CDA): "We hopen wel dat de provincie goed voorwerk heeft gedaan bij Rijkswaterstaat. Het zou als onbetrouwbaar bestuur overkomen als de Burgweg na 2 ingediende moties en de toezeggingen naar de omwonenden, opeens opgewaardeerd zou worden." (KJ)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie