Pinautomaat Jumbo verdwijnt per 2016

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

Toen de Rabobank in 2013 het kantoor en de pinautomaat aan de Zeisterweg sloot, benaderde de bank De Kruijf met de vraag of het mogelijk was om een pinautomaat in de winkel te plaatsen. Het beheer en onderhoud zou volledig bij de Rabobank liggen. De Kruif: "Dit heb ik toen gedaan, omdat de ABN AMRO automaat ook al was verdwenen, en ik vond dat er op basis van maatschappelijk belang een pinautomaat in het dorp moest zijn."

Met de komst van deze pinautomaat leek een probleem zoals in Werkhoven - geen pinautomaat in het dorp - afgewend. Het enige probleem is dat er alleen gepind kan worden tijdens de openingstijden van de supermarkt. Dat levert bijvoorbeeld jaarlijks verbaasde gezichten op tijdens de braderie op Hemelvaartsdag, omdat er dan nergens gepind kan worden. Maar door ruime openingstijden leek de Raboautomaat in de Jumbo een goede oplossing.

Toch waren er vanaf het begin problemen. De Kruif: "In het begin waren er de nodige opstartproblemen waar ik meerdere malen met de bank over gesproken heb. Nu is GSN services in de hand genomen om de servicing van de automaten van Brinks over te nemen. Dit ging vanaf het begin al met de nodige moeite, met de storing van afgelopen week als hoogtepunt." Vorige week was de pinautomaat vanaf maandag kapot. Na herhaaldelijk bellen, kwam er pas vrijdag een monteur.

De Kruif: "Helaas leidde dit tot frustratie bij veel klanten, omdat bij ons in de winkel ook niet meer aan de kassa gepind kon worden, omdat er bij ons ook een geld tekort ontstond. Dit mondde uit in veel boze reacties, terwijl wij niet verantwoordelijk zijn voor de automaat. Dit heeft er toe geleid dat wij als Jumbo de samenwerking met de Rabobank hebben opgezegd en de automaat per 1 januari 2016 uit de winkel verdwijnt."

Rabobank Kromme Rijnstreek begrijpt de beslissing van De Kruijf. Een woordvoerder: "Het is natuurlijk ontzettend vervelend voor de inwoners van Odijk dat het zolang heeft geduurd en dat medewerkers van de supermarkt erop aangesproken worden, terwijl zij niet verantwoordelijk zijn." De oorzaak van het probleem ligt volgens de Rabobank bij de nieuwe leverancier. "GSN is landelijk onze nieuwe leverancier. Door de versnelde overgang loopt de dienstverlening nog niet zoals zou moeten. Daarover zijn we in gesprek met GSN. We zijn tijdelijk terug naar de oude leverancier Brinks."

Voor de komende maanden heeft de Rabobank aan De Kruijf beloofd er alles aan te doen om de automaat werkend te houden. Ook zegt de bank ernaar te streven na 1 januari 2016 elders in het dorp een geldvoorziening te plaatsen. "We bekijken of er elders in Odijk mogelijkheden voor een geldautomaat zijn. Als Rabobank zoeken we graag naar oplossingen om contant geld beschikbaar te houden in Odijk. We gaan in gesprek met betrokken partijen om te komen tot een oplossing. Wel zijn we afhankelijk van de beschikbaarheid van een geschikte locatie in Odijk." (AC)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie