Weinig steun voor autoluw buitengebied

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

Insprekers kwamen de gemeenteraad vertellen, dat ze als buitengebied ook bij de totstandkoming van dit Verkeersbeleidsplan betrokken hadden willen zijn geweest. Dat er nu alleen met inwoners uit de kernen was gesproken, was niet goed gevallen. Verder was een belangrijk statement richting de gemeenteraad, dat een autoluw buitengebied door belanghebbenden niet op prijs wordt gesteld.

Barbara Archbold (Marsdijk, klankbordgroep en bestuur Bunnik Buiten) hierover: "Een goed bereikbaar en doorrijdbaar gebied, moet het uitgangspunt zijn en blijven." Dat betekent dat de Achterdijk open blijft, net als de tunnel bij Vechten. Maatregelen ten behoeve van de verkeersveiligheid zijn welkom, maar het afsluiten van wegen is dat niet.

Vervolgens zei Hoogendoorn van het Tuincentrum Werkhoven dat veel bedrijven in het buitengebied afhankelijk zijn van een open buitengebied, vanwege consumenten en toeleveranciers. "Een eerdere blokkade van de Achterdijk gaf een daling van de omzet. Met zo'n 40.000 bezoekers per jaar hebben wij geen behoefte aan een autoluw buitengebied." Vandaar de vraag aan de gemeente om mee te bewegen met ontwikkelingen. Wat Hoogendoorn betreft hoeven bedrijvigheid, veiligheid en recreatie elkaar niet in de weg te staan. "Vrij gelegen fietspaden bijvoorbeeld zijn welkom, want daarvan kunnen onze consumenten ook gebruik van maken."

Tijdens de behandeling in het Open Huis van het Verkeersbeleidsplan ging er zoveel aandacht naar de inbreng van deze beide insprekers, dat er voor de raadsleden nauwelijks tijd resteerde om over het onderwerp - dat voornamelijk gaat over verkeersbeleid in de kernen - te spreken. Daarom heeft men besloten het Verkeersbeleidsplan opnieuw voor het Open Huis van 9 juli te agenderen. Dit beleidsstuk zal dezelfde avond ook nog ter besluitvorming naar de raadsvergadering worden gebracht. (KJ)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie