Mediation werkt in Bunnik

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

Kijkende naar de getallen, zien we dat in 2013 een aantal van 33 klachten is ingediend. Hiervan zijn 27 zaken zonder zitting afgehandeld, bij 14 zaken was dit het gevolg van mediation. In 2014 waren er 38 klachten en hiervan konden 29 klachten zonder zitting worden weggewerkt, waarvan 15 via mediation.

Bij mediation is er eerst een gesprek met de bezwaarmaker. Dat gebeurt telefonisch. Of via een gesprek op het gemeentehuis tussen bezwaarde, behandelend ambtenaar en de secretaris van de commissie voor de bezwaarschriften. Ook een huisbezoek behoort tot de mogelijkheden. Door deze werkwijze waren er in 2013 nog 6 hoorzittingen en in 2014 nog 9.

De commissie maakt ook opmerkingen bij de nieuwe bestuurswijze van dit college sinds haar aangetreden in april 2014. Aangaande de collegeagenda 2014-2018, en dan in het bijzonder over de passage 'meebewegen in een veranderende omgeving', wijst de commissie met een waarschuwend vingertje. De commissie zegt deze nieuwe manier van werken ook risico's kent. Deze risico's hebben te maken met een gebrek aan motivatie die de gemeente Bunnik onder een besluit legt, en met de afwezigheid van een juridische grondslag bij een besluit. De commissie noemt de kapvergunning voor de Otselaan als voorbeeld, die geen juridische grondslag had - en die was afgegeven op een hardheidsclausule die totaal niet aan de orde was.

Sinds deze nieuwe manier van besturen, komen er andere bezwaren bij de commissie binnen. In 2013 lag het accent in de hoorzittingen nog op handhavingszaken. In 2014 zijn er geen handhavingszaken meer in de commissie behandeld. In de aanbevelingen bij haar verslag, noemt commissie dit verontrustend. (KJ)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie