Nieuwe beheerder druk met achterhalen nabestaanden

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

Op de Algemene Begraafplaats in Bunnik zijn in totaal 649 graven en 2 graftombes uitgegeven. Graven worden uitgegeven voor een periode van 20 jaar. Het is mogelijk om daarna de grafrechten te verlengen. Van 67 graven zijn de grafrechten inmiddels verlopen. Het bereiken van de nabestaanden blijkt lastig.

Tot dit jaar was de gemeente verantwoordelijk voor het beheer van de Algemene begraafplaats. Normaal gesproken zou de gemeente in het 19e jaar de nabestaanden benaderen met de vraag of zij de rechten wilden verlengen. Dat is lange tijd niet gedaan, omdat de gemeente de administratie van de begraafplaats niet op orde had, aldus een woordvoerder.

"De administratie had te lang te weinig prioriteit. Officieel dienden rechthebbenden zelf een verhuizing of veranderingen door te geven aan onze gemeente. Veel te gemakkelijk werd erop vertrouwd dat dat ook zou gebeuren. Ook speelde mee dat er geen grote druk was om graven met verlopen rechten te ruimen, omdat er voldoende ruimte was voor nieuwe graven op de begraafplaats."

Enkele jaren gelden begon de gemeente om de achterstand in de administratie weg te werken en de begraafplaats op te knappen. Daardoor is nu duidelijk dat 67 graven verlopen zijn. Om de nabestaanden te achterhalen werd een brief opgehangen op het mededelingenbord bij de ingang van de begraafplaats, maar daar kwamen slechts twee reacties op. De gemeente wilde geen bordjes plaatsen bij de betreffende graven, omdat het er zoveel waren.

De gemeente heeft voor de 30 'jongste' graven waarvan de rechten in de jaren 2008-2013 verlopen zijn heel actief geprobeerd de nabestaanden te traceren. Een woordvoerder: "Dat bleek een ingewikkeld en tijdrovend proces. De nabestaanden die in de administratie werden genoemd bleken soms intussen zelf te zijn overleden of (ver) buiten Bunnik te wonen. Als de oude gegevens niet meer klopten, probeerde de gemeente nabestaanden via de gemeentelijke basisadministratie, het internet of telefonisch op het spoor te komen. Niet zelden liep zo'n zoektocht dood. Van de al genoemde 30 'jongste' graven met verlopen rechten heeft de gemeente in 12 gevallen nabestaanden weten op te sporen."

Per 1 januari heeft de gemeente het beheer overgedragen aan de Stichting Algemene begraafplaats Odijk. Namens hen is vrijwilliger Cor Vernooij nu belast met deze zoektocht naar nabestaanden. Hij heeft echter geen toegang tot de gemeentelijke basisadministratie. Hij zoekt via verschillende wegen en heeft wel bordjes neergezet. Vernooij: "Bij elk verlopen graf hebben we ook een bordje gezet met het verzoek contact met ons op te nemen. Die bordjes laten we anderhalf jaar staan en dan gaan we over tot ruiming. Hetzelfde geldt overigens voor graven die niet onderhouden worden."

Er is geen haast met het opruimen van graven. Vernooij: "Er is geen sprake van ruimtegebrek. Maar we willen de boel gewoon goed op orde hebben." Volgens de procedure mag de steen weggehaald worden als er een jaar lang een bordje bij het graf heeft gestaan met het verzoek contact op te nemen met de beheerder en daar geen gehoor op komt. De steen moet echter wel bewaard worden, want deze is eigendom van de rechthebbenden.

Voor de graven die tegenwoordig worden uitgegeven bestaat dit probleem in de toekomst overigens niet meer, omdat de rechthebbenden gevraagd worden hun burgerservicenummer (BSN) te vermelden. Daardoor zijn zij na te zoeken in de gemeentelijke basisadministratie. (AC)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie