Koeienbrug of Rhijnvoorde?

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

Minachting voor ons mooie landschap is het handelsmerk van Utrechtse plannenmakers. Zes jaar geleden was er het plan voor een autoparkeerplaats, pal in het zicht van Theehuis Rhijnauwen. Vijf jaar geleden was er sprake van een rondweg door hetzelfde gebied. U herinnert zich nog de demonstratie van het menselijk lint? Zelfs de koeien van boer Kees demonstreerden!

Nu is er dan het bizarre plan van de imposante koeienbrug, op zichtafstand van twee bestaande bruggen. Geheel volgens de beproefde salamitactiek: eerst de stal bouwen en daarna het plan voor een koeienbrug indienen. Dit is geen passende oplossing, zoals diverse schrijvers al hebben betoogd.

Wat nu? Kunnen we boer Kees tegemoet komen met een tunnel onder de rivier: een koeienduiker? Er is een goedkoper en landschappelijk prima passend alternatief denkbaar: een doorwaadbare plaats. Dit wordt al eeuwenlang toegepast. Coevorden en Oxford ontleenden er hun naam aan. Volgens openbare gegevens is de Kromme Rijn ca 1,30 meter diep. Een Nederlandse koe heeft een schofthoogte van 130 tot 140 cm. Wie wat rondsnuffelt op Internet vindt vele foto's van koeien die rivieren oversteken terwijl het water beduidend hoger reikt.

Dus: maak aan beide zijden een flauw hellend talud, verhard de bodem van de Kromme Rijn met een strook beton, als het waterbeheer dat toestaat, minder diep dan 1,30 meter. Denk nog even na over een listige kruising met het jaagpad (twee klaphekken of veeroosters). De wandelaars en natuurgenieters zullen dankbaar zijn. De koeien ook, want die vinden water heerlijk. Bovendien zijn we een nieuwe attractie rijker: de Rhijnvoorde.

Jos ten Berg, Bunnik Let Op Uw Saeck

't Groentje vroeg het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden naar de mogelijkheden voor deze oplossing. Het HDSR denkt dat er door aanleg van een doorwaarbare plaats veel land verloren zal gaan. Een woordvoerder: "Onder normale omstandigheden stroomt er veel water door de Kromme Rijn. Maar bij piekafvoeren stuwt de waterstand in de Kromme Rijn zelfs flink op (zoals bijvoorbeeld in oktober 2013). Om de situatie qua waterbeheer niet te verslechteren, moet de Kromme Rijn ongeveer met een factor 3 à 4 verbreed worden (uitgaande van een doorwaadbare plaats van ca. 50 cm). De Kromme Rijn wordt dan 55 tot 75 meter breed. Die verbreding is dan niet alleen direct op de plek van de doorwaadbare plaats nodig, maar ook een stuk daarvoor en erachter."

Een ander probleem zijn volgens de HDSR de vaartuigen: "Op de Kromme Rijn vindt recreatievaart plaats. Ook vaart een rederij met rondvaartboten vanuit Utrecht op de Kromme Rijn. Dit gaat qua doorvaardiepte niet samen met een doorwaadbare plaats." Ook een tunnel lijkt geen goed idee, aldus het HDSR: "Een tunnel zal aanmerkelijk duurder zijn dan een brug, omdat de tunnel onder de bodem van de Kromme Rijn moet komen te liggen. De ingang en de uitgang van de tunnel moeten een flink eind van de Kromme Rijn uit komen."

't Groentje vroeg ook een veearts naar de mogelijkheden voro melkkoeien om door het water te lopen. Ruud Pronk is veearts bij Dierenartsenpraktijk Krommerijnstreek en is geen voorstander van deze optie. "Koeien kunnen best door het water lopen en als het warm is zoeken ze de koelte ook wel op. Ze kunnen zelfs zwemmen. Toch is het geen goed idee om een koe dat twee of zelfs vier keer per dag te laten doen. De poten worden vies en, nog belangrijker, het uier ook. Dat kan allerlei besmettingen en uierontsteking opleveren. Daarbij staat er een behoorlijke stroming in de Kromme Rijn. Ik heb de discussie wel gevolgd en ik ben van mening dat de brug dé oplossing is. Deze boer wil zijn koeien buiten laten lopen, dat moet je stimuleren."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie