Wethouder Eijbersen: Mens staat centraal, niet de euro's

Algemeen

De wethouder vertelt dat een en ander goed verloopt in Bunnik. Mensen nemen contact op met het Centrum voor Elkaar, maar de telefoon staat niet roodgloeiend. "Zo zijn er mensen die informatie opvragen over hoe de zorg werkt, terwijl ze zelf nog geen zorg nodig hebben. Of ze willen ventileren dat ze het er niet mee eens zijn dat de gemeente deze taken heeft gekregen. Ook zijn er een paar complexe vragen op ons afgekomen - hiervan heb ik 3 keer een terugmelding gekregen. In deze gevallen checken we of alles inderdaad wel goed verloopt voor deze cliënt."

Jorrit Eijbersen gaat verder: "Eén persoon nam contact in verband met het niet uitbetalen van de PGB. Voor die persoon hebben wij direct alsnog een aanvraag gedaan. Vanuit de gedachte 'liever 2 keer betaalt, dan helemaal niet'. Wij vinden dat, wanneer iemand recht had op een PGB in 2014, dat die persoon het dan ook heeft in 2015. Gelukkig kregen we snel antwoord en konden we deze cliënt geruststellen."

Zo werkende weg komt de gemeente wel dingen tegen. De wethouder merkt op dat er vanuit de rijksoverheid over bepaalde zaken niet is nagedacht: "Zo zijn er mensen die een PGB hebben vanuit 2 geldstromen, bijvoorbeeld vanuit de gemeente en de zorgverzekeraar. Dan loop je tegen een regel aan, dat er maar 1 rekeningnummer is. Bij wie komt die terecht? Deze vraag hebben we bij het ministerie neergelegd en zij hadden hier niet over nagedacht. Ondertussen lossen we het voor deze persoon wel op." In de gemeente Bunnik zit er 3 miljoen euro in een potje als reserve, waaruit kan worden geput als mensen tussen wal en schip dreigen te vallen.

Ander punt van aandacht zijn bijvoorbeeld de vervoerskosten voor jeugd met psychiatrische problematiek: "Deze is niet opgenomen in het VNG format. De accountant wil een regel zien. Wij willen deze mensen niet in de kou te laten staan en hebben lang naar een oplossing gekeken en het bedrag onder de juiste regel geplaatst. Zo zijn we dus ook dingen aan het repareren die nog niet waren geregeld per 1 januari."

De wethouder prijst zich gelukkig dat de gemeente Bunnik snel is gestart. "Wij begonnen al 2 jaar geleden met de keukentafelgesprekken. (Het gaat hier om een groep van 400 tot 600 mensen.) Op het verstrekken van voorzieningen konden we in deze 2 jaar al een bezuiniging inboeken. Toen hebben we besloten 'enough is enough' - het gaat hier over mensen en niet over geld. Om de euro's leidend te laten zijn terwijl de mens centraal hoort te staan, was een brug te ver. Deze lijn blijven we gestadig volgen. We proberen mensen in hun eigen kracht te zetten, maar wel zorgvuldig en met menselijke maat."

De wethouder zegt dat het niet alleen voor cliënten een omschakeling is. Hetzelfde geldt voor ambtenaren en zorgaanbieders. "Mensen moeten wennen aan het 'ontketenen' van regels. Zorgaanbieders hebben een bepaalde taal en hangen erg aan regels. De afgelopen weken heb ik hier extra tijd in geïnvesteerd. Op het gemeentehuis begint het ontketenen goed tussen de vezels te zitten. Het is best spannend om de regels los te laten. Ook ik vind het soms moeilijk om uit het eigen systeem te komen. Het werk is kwetsbaar en de ambtenaren hebben rugdekking. Onze mensen mogen fouten maken - als ze maar met hart en ziel proberen te helpen, dan staat deze wethouder achter ze."(KJ)

advertentie