Werkzaamheden Kromme Rijn vorderen gestaag

21 december 2015 om 00:00 Algemeen

De Kromme Rijn krijgt ter hoogte van Bunnik en Odijk natuurvriendelijke oevers. Dat houdt onder meer in dat de waterkant schuiner gaat aflopen dan voorheen. In Werkhoven in de richting van Wijk bij Duurstede werd dit eerder al gedaan. De opdrachtgevers van dit project, de gemeente Bunnik en Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) hebben als doel de biodiversiteit te verhogen en daardoor de waterkwaliteit te verbeteren.

Het werk wordt uitgevoerd door aannemingsbedrijf Jos Scholman en ter plaatse is er altijd iemand aanwezig van Roelofs Advies, die de werkzaamheden in opdracht van het HDSR coördineert en controleert. Elke woensdagochtend is er een inloopspreekuur voor inwoners in de keet aan de Zeisterweg, waar altijd iemand van Scholman en meestal ook iemand van Roelofs aanwezig is. Het spreekuur wordt goed bezocht, meestal wandelen wel twee of drie mensen binnen, aldus het HDSR.

Aangezien vooraf veel ophef is geweest over het aantal bomen dat gerooid zou gaan worden, is het opvallend dat er nu veel mensen vragen of er niet meer bomen weggehaald kunnen worden. Gert Dekker, toezichthouder van Roelofs bv.: "Veel mensen vragen of we ook een boom achter hun tuin weg kunnen halen, omdat ze zonnepanelen willen plaatsen. Dat doen we uiteraard niet. Ook zijn mensen bang dat er veel muggen zullen komen. Dat gaat niet gebeuren, want het water blijft overal in beweging."

Tijdens de werkzaamheden is Scholman een aantal keer op een hindernis gebotst. De eerste was ter hoogte van de Rumpst in Bunnik. Herman Lokhorst, projectleider vanuit het HDSR: "Daar zouden niet gesprongen explosieven kunnen liggen, uit de Tweede Wereldoorlog. Daarom hebben we eerst metingen moeten verrichten en daarna stukje voor stukje moeten afgraven, met experts erbij. Er is niks spectaculairs gevonden uiteindelijk."

Een andere drempel was een gasleiding die hoger lag dan vooraf gedacht. Het paardenweitje, tegenover de kinderboerderij, zou verder uitgegraven worden dan nu gedaan is. Lokhorst: "Een gasleiding bleek maar 1,5 meter diep te liggen. Dat is niet genoeg. Dus hebben we er omheen gegraven. Wellicht dat de gasleiding in de toekomst nog eens lager gelegd wordt, maar dat is onzeker."

Om alle werkzaamheden veilig te laten verlopen, zet Scholman verkeersregelaars in. Bij de kruising van de Zeisterweg met de Rijnseweg heeft er een gestaan en nu staat er een ter hoogte van de ijsbaan. Lokhorst: "Op die eerste locatie is het niet verplicht, omdat we daar gewoon deelnemen aan het verkeer. Maar voor de veiligheid hebben we het toch gedaan. Het is zonder vrachtverkeer al een gevaarlijk punt. Hier op de Singel is het verplicht en ook nodig, omdat de vrachtwagens de bocht niet in eens kunnen maken." Ook is het wandelpad tijdelijk helemaal afgezet, voor de veiligheid. Over twee weken kan overal rond Odijk weer gewandeld worden, volgens planning.

Het project ligt helemaal op koers om volgens planning alle onderwaterwerkzaamheden - het uitgraven van de waterkant en de aanleg van de nieuwe beschoeiingen - voor 15 maart af te ronden. Lokhorst: "Dan kan de waterstand weer omhoog - hij is nu 30 centimeter verlaagd voor het werk - zodat de fruittelers zo nodig kunnen sproeien om de knoppen te beschermen tegen nachtvorst." Na 15 maart zullen andere werkzaamheden volgen, zoals het (ver) plaatsen van een brug, bank en hek. Ook wordt er, in samenspraak met inwoners, nog druk nagedacht over herplaatsen van een aantal bomen. (AC)

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie