logo HvO
logo HvO logo

Goede ervaringen met de Boodschapdienst van Odijk

21 april 2020 om 07:53 Maatschappelijk

ODIJK Sinds het begin van de coronacrisis heeft de Huiskamer van Odijk (HvO) een extra dienst opgezet, de Boodschapdienst van Odijk. Deze service wordt uitgevoerd door de Helpende Hand, de vrijwilligersgroep die ook alle hand- en spandiensten vanuit de HvO verzorgt.

Van de maatregelen rondom het coronavirus ondervinden met name twee groepen, (wat-) ouderen en eenzame mensen extra veel last. Ouderen behoren tot de risicogroep die extra gevaar loopt als zij onverhoopt besmet raakt. Er zelf op uitgaan om boodschappen te doen, is dan lastig en ongewenst. Ook mensen zonder sociaal vangnet, die niet kunnen rekenen op anderen in hun omgeving die de boodschappen kunnen doen, hebben hinder van de coronamaatregelen. De HvO heeft daarom De Boodschapdienst opgezet. Deze service is, zolang we met de coronacrisis te maken hebben, beschikbaar voor alle inwoners van Odijk. Het lidmaatschap van de Huiskamer vindt de organisatie in deze periode niet van belang.

Na de berichtgeving over de Boodschap op sociale media en in Bunniks Nieuws hebben zich al direct enkele mensen gemeld met de vraag of een vrijwilliger van de HvO boodschappen zou willen doen. Een van de meest voorkomende redenen die genoemd werd om de hulp van de Boodschap in te roepen is dat iemand binnen de risicogroep valt en er ook echt de voorkeur aan geeft om zoveel mogelijk binnen te blijven. Zelf boodschappen doen en dan ook de anderhalve meter afstand in acht houden, blijkt in de praktijk soms lastig. Een vrijwilliger die de boodschappen haalt en brengt, is dan een fijne oplossing.

TELEFONISCH OVERLEG Ook kreeg de organisatie als positieve terugkoppeling dat het heel prettig is om telefonisch met de vrijwilliger de boodschappen te bespreken; bijvoorbeeld over waar een bepaald product te vinden is in de supermarkt. En bijvoorbeeld wanneer er een bepaald product in de aanbieding was zodra er 3 in plaats van 2 producten zouden worden gekocht. Even overleg om hier wel of geen gebruik van te maken, werkt dan heel goed.

Een van de boodschappers meldde dat ze momenteel vanuit huis werkt en het heel prettig vindt om af en toe een extra reden te hebben om naar buiten te kunnen, juist voor die extra boodschap: het nuttige met het aangename combineren én een dorpsgenoot helpen; iedereen blij!

De Huiskamer van Odijk weet dat het voor menigeen lastig is om hulp te vragen. Zeker als men nog goed ter been is en zelf de boodschappen wel zou kúnnen doen. We zijn echter met elkaar in een bijzondere situatie beland. De HvO is juist opgericht om hulp te bieden aan hen die dat nodig hebben en om een platform te bieden voor mensen die graag vrijwilliger willen zijn. Als lid van de HvO is gebruik maken van de services een recht en geen gunst. En ook al is men (nog) geen lid van de HvO schroom dan niet om De Boodschapdienst in te schakelen. De Boodschap van Odijk is te bereiken via de mail van de Helpende Hand helpendehand@huiskamervanodijk.nl of bel 06-20345209.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie