De Bongerd heeft de opvang van kinderen geregeld samen met de Vonk en de Beurthonk
De Bongerd heeft de opvang van kinderen geregeld samen met de Vonk en de Beurthonk Jannie van Donkersgoed

Team basisschool De Bongerd improviseert samen

22 maart 2020 om 08:49 Onderwijs Corona in de Kromme Rijnstreek

ODIJK Schoolleiders hoorden vorige week zondag, net als de rest van Nederland, via de media dat hun school dicht zou gaan. Toch werd heel snel over gegaan tot actie. Jannie van Donkersgoed, schoolleider op basisschool De Bongerd in Odijk, vertelt hoe de afgelopen dagen door het team van de school zijn beleefd. 

door Agnes Corbeij

Het hing al een aantal dagen in de lucht, de sluiting van scholen. Toch ging de kogel pas zondagavond door de kerk. Jannie: ,,Wij hoorden dit via de media. Meteen daarna werd het bericht gedeeld in de Whatsappgroep voor noodberichten van Wereldkidz (de stichting waar De Bongerd onderdeel van uitmaakt, red). 

Toch was het team niet geheel onvoorbereid. ,,De dagen ervoor is het wel in gesprekken naar voren gekomen, wat als? Iedereen had al wel een beetje een beeld wat de mogelijkheden waren voor thuisonderwijs." Zondagmiddag werden de ouders geïnformeerd, ook al voor de persconferentie. Om 16.00 uur kregen ouders een mail met de boodschap dat de school waarschijnlijk dicht zou gaan. Dat werd een paar uur later officieel.

DRIE VRAGEN Eigenlijk stonden alle basisscholen in Nederland op dat moment voor dezelfde drie vragen. Hoe regelen we de opvang voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep? Hoe organiseren we thuisonderwijs voor alle kinderen? En wat doet het team in deze periode? Jannie: ,,Deze vragen hebben we maandagochtend met zijn allen beantwoord. Opvang hebben we de eerste twee dagen als school georganiseerd, maar sinds woensdag doen we dat met de andere twee scholen in dit gebouw om de beurt."

De reden daarvoor is dat het om erg weinig kinderen gaat en om de opvang te kunnen verdelen. ,,Dinsdag waren er vijf kinderen bij De Bongerd, woensdag nul. Dit zijn kinderen waarvan beide ouders echt niet gemist kunnen worden op hun werk. Ze werken in de zorg of onderwijs. We zijn er heel strikt in geweest naar ouders toe, beide ouders moeten onmisbaar zijn om hun kind naar school te kunnen brengen. Dat is heel bewust. Zo kunnen we de opvang realiseerbaar houden.”

THUISWERK Alle andere kinderen hebben schoolwerk voor thuis gekregen. ,,We hebben ervoor gekozen om de lesstof zoveel mogelijk te blijven volgen. Dit gebeurt digitaal, zodat de leerkrachten ook op afstand de leerlingen kunnen blijven monitoren. Vanaf volgende week komt er ook digitale instructie bij de lesstof." Daarnaast is er interactie tussen kinderen en leerkrachten mogelijk per mail. ,,Alle teamleden doen erg hun best om de verbinding met de kinderen te houden. Zo is kinderen gevraagd foto's of verhalen te sturen om samen een weekkrant uit te geven."   

TEAM Behalve het monitoren van de resultaten van de kinderen en het communiceren per mail, hebben de teamleden ook tijd voor administratie. ,,Iedereen mag thuiswerken, sommige leerkrachten vinden het fijn om toch in het lege lokaal te zitten. Hoe dan ook verzorgt iedereen onderwijs voor de eigen klas. Eens per week komen we bij elkaar om te bekijken wat er goed gaat en wat bijgestuurd moet worden. Mensen met een verkoudheid blijven uiteraard thuis."

Als de periode van drie weken verlengd wordt, wordt het nog belangrijker om de resultaten van de kinderen te kunnen bijhouden, aldus Jannie. ,,Dan zullen we toch echt moeten blijven kijken wat de kinderen nog meer nodig hebben."

TROTS De sfeer binnen het team is positief. Jannie: ,,Iedereen is bereid om elkaar te helpen en ik merk dat ze elkaar opzoeken om tot oplossingen en ideeën te komen. Ik ben erg trots op alle leerkrachten."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie