J.F. Kennedylaan aan beide zijden vol geparkeerde auto's
J.F. Kennedylaan aan beide zijden vol geparkeerde auto's Hans Nap

Samen met bedrijven knellende parkeeroverlast aanpakken

11 maart 2020 om 16:32 Politiek

ODIJK Via een motie van Jeroen Sterk (P21), die door alle fracties werd gesteund, heeft het college opdracht gekregen om via een participatief proces een Plan van Aanpak op te stellen om aantallen autobewegingen en parkeeroverlast in beeld te krijgen. Vervolgens moet deze overlast worden verminderd. Belangrijk daarbij zijn de in Bunnik gevestigde bedrijven, van wie wordt verwacht dat zij een goed mobiliteitsbeleid gaan opstellen om het parkeren van hun medewerkers goed te reguleren. De wethouder gaat om te beginnen met bedrijven op de Twaalf apostelen in gesprek.

door Kuun Jenniskens

Feit is dat in de kern Bunnik meer mensen werken (9000), dan wonen (8000) - zo stelt Sterk in zijn motie. De gemeenteraad vindt dat bedrijven zich meer moeten richten op gebruik van openbaar vervoer en (elektrische) fiets door hun werknemers. Dat zou Bunnik veel kunnen opleveren: een grote verbetering van luchtkwaliteit, minder files en minder parkeeroverlast in de woonwijken.

COLLEGE ERKENT PROBLEMATIEK Niet alleen de fracties steunden deze motie van harte, ook wethouder Alie Dekker (Liberalen)  zei deze problematiek te herkennen. ,,Het college constateert zelf ook dat het parkeren in toenemende mate knelt. Bij het gezondheidscentrum en de scholen staat alles vol.” Als voorbeeld noemt Dekker het Bunnikse bedrijventerrein de Twaalf apostelen: ,,Daar parkeren auto’s langs de weg, in het gras, op de weg - en van hieruit verschuift het naar woonwijken. Tussendoor staan vrachtwagens te laden en te lossen. Dus ik wil graag een parkeerbeleid ontwikkelen, maar in de begroting is daar geen geld voor opgenomen.” Het is de bedoeling om het in de Kadernota op te nemen voor de begroting van 2021.

Ali Dekker vindt het een goed idee om deze problematiek samen met de bedrijven op te pakken. ,,Ik wil hen wijzen op de eigen verantwoordelijkheid om aan vervoersmanagement te doen. Er zijn nu al bedrijven die dit serieus oppakken, maar als niet alle bedrijven dit doen heeft het weinig zin.”

START OP 12 APOSTELEN De wethouder wil een start maken op de Twaalf Apostelen (dat is tevens de plek waar de gemeente woningbouw in kantoren wil realiseren, red). Ali Dekker: ,,We gaan bedrijven bij elkaar brengen. Naast reguleren is het zaak onderling goede afspraken te maken. Dus ik zie een tweesporenbeleid uit deze motie voortkomen: als eerste gaat de gemeente met bedrijven gedragsafspraken maken, waarbij de gemeente het proces in gang zet. Ten tweede kijken we breder hoe we in de hele gemeente het parkeren beter kunnen vormgeven.” Dekker waarschuwde wel dat dit lange termijn trajecten zijn.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie