Afbeelding
rhijnhaeghe.nl

Wijkvereniging blijft bezorgd over parkeren Rhijnhaeghe

15 februari 2020 om 09:00 Politiek

ODIJK De Raad van State oordeelt in november 2019 dat de gemeenteraad in het bestemmingsplan voor kantoorgebouw Rhijnhaeghe, waar projectontwikkelaar Sustay 91 woningen gaat realiseren, de parkeerdruk op de omgeving onvoldoende heeft gemotiveerd. De wijkvereniging kaartte dit onderwerp bij Raad van State aan, omdat zij vreest voor nog meer parkeeroverlast dan nu al het geval is.

door Kuun Jenniskens

De gemeente is direct aan de slag gegaan met een herstelplan. Daar moet de gemeenteraad nu een oordeel over geven. Raad van State wil meer duidelijkheid over het verdwijnen van de 58 parkeerplaatsen voor werknemers van de BAM. Onderdeel van het herstelplan is een nieuw parkeeronderzoek. Op drie dagen eind november heeft de gemeente in een straal van 250 meter het gebruik van parkeerplaatsen in beeld gebracht. Volgens de gemeente is er voldoende parkeerruimte. Met de in april 2019 vastgestelde nieuwe Parkeernota zijn er niet langer 168 parkeerplaatsen voor dit bestemmingsplan nodig. Maar de 91 woningen kunnen nu met 133 parkeerplaatsen af. Volgens de gemeente realiseert Sustay 144 parkeerplaatsen.  

TOCH NOG 21 PLEKKEN TEKORT Inspreker Piet Koning sprak, namens de wijkvereniging Krommerijnwijk, zijn ongenoegen uit over dit parkeeronderzoek van de gemeente. Koning betwist de methode van de gemeente om een cirkel van 250 meter op de kaart te trekken en daarin te gaan onderzoeken. De gemeente moet dit op straatniveau uitmeten en dan een loopafstand van 250 meter in acht nemen. Door deze werkwijze neemt de gemeente ten onrechte 36 parkeerplekken op het Grunoplantsoen mee, aldus inspreker Piet Koning. Piet Koning zei ook dat Sustay in de Omgevingsvergunning 112 parkeerplaatsen op eigen terrein heeft aangevraagd. Volgens de redenatie van Koning komt het plan daardoor nog steeds 21 parkeerplaatsen tekort.

APPELS MET PEREN Raadsleden - die zich onvoldoende ter zake kundig voelden - vroegen wethouder Erika Spil (P21) hierop te reageren. Spil: ,,De Raad van State is akkoord gegaan met de methode, daar hebben ze geen opmerkingen over gemaakt. Ze hebben alleen gezegd de we de 58 auto’s van de BAM moeten meenemen. Wat op zich vreemd is, want het parkeren van de BAM is al gestopt. We hebben een brief van de BAM dat zij een andere oplossing (terrein bij station, red) hebben gevonden. Ook met 58 auto’s van de BAM erbij past het nog steeds.” 

Verder zei Spil dat Piet Koning een bestemmingsplan en Omgevingsvergunning niet door elkaar moet halen: ,,Dat zijn appels en peren. In een bestemmingsplan leg je de grote lijnen vast. Bij de Omgevingsvergunning het precieze aantal huizen, met het daarbij horende aantal parkeerplekken.”

Op 5 maart volgt op verzoek van het CDA een raadsdebat over dit herstelplan.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie