Ondertekening van de MIRT op 20 november - waarin de OV-ring is opgenomen
Ondertekening van de MIRT op 20 november - waarin de OV-ring is opgenomen Wiebe Kiestra

Nieuw station Koningsweg concurrentie voor Bunnik?

29 november 2019 om 11:00 Politiek

BUNNIK Het is de bedoeling dat de stad Utrecht een openbaar vervoer ring krijgt. Op die ring liggen station Lunetten (dat een update krijgt) en er komt een nieuw station op de Koningsweg. Samen moeten zij een groot station vormen om Utrecht Centraal flink te ontlasten. Vanuit dit station gaat een snelbus of tramlijn naar het Utrecht Science Park rijden - hoe die snelle verbinding eruit komt te zien is nog niet bekend. 

door Kuun Jenniskens

Voor Bunnik is de vraag interessant of station Bunnik - met zo nabij een ander groot station - dan nog wel een OV knooppunt gaat worden? Bunnik wil graag een opwaardering van het station zodat mensen vanaf hier naar USP kunnen fietsen. Gemeente Bunnik en bedrijven in het stationsgebied vormen hiertoe een lobby onder de merknaam Mijlpaal 42.

KANSEN Een woordvoerder van de gemeente Bunnik noemt de ontwikkelingen positief en denkt dat het nieuwe kansen voor Bunnik gaat opleveren. ,,De kansen op een hogere sprinterfrequentie op het station zijn alleen maar groter geworden. Verder betekent de verkenning naar een uitgebouwd station Lunetten-Koningsweg nog niet dat het station er meteen komt. Daar is onderzoek voor nodig en dat wordt nu gestart. Bij een positief antwoord kunnen er plannen worden gemaakt die na het doorlopen van alle procedures tot uitvoering komen. Dat gaat nog jaren duren. Kijk maar naar de Uithoflijn. Het Bunnikse station wordt in de tussentijd verder uitgebouwd als knooppunt van alle fietsverbindingen aan de oostkant van de Utrecht, de verbinding tussen Houten, Bunnik en het Utrecht Science Park.”

STERKE GROEI UTRECHT Waarom een OV-ring? Deze moet Utrecht Centraal ontlasten en Utrecht Science Park beter bereikbaar maken. Wethouder Lot van Hooijdonk van de gemeente Utrecht: “Het is erg mooi dat we nu kunnen starten met de ontwikkeling van een ov-netwerk met meerdere knooppunten. Utrecht verdubbelt tussen 2000 en 2040 qua inwoners. Bij zo'n grote stad hoort een andere schaal van ov. Het aantal reizigers op Utrecht Centraal groeit van 88 miljoen per jaar nu naar 100 miljoen in 2030. Daarnaast reizen elke dag 77 duizend mensen van en naar Utrecht Science Park. Utrecht wordt steeds groter, we redden het niet meer met alleen Utrecht Centraal als belangrijk overstappunt.” 

Via deze nieuwe OV ring worden nieuwe woonlocaties in de Merwedekanaalzone en Nieuwegein ook bereikbaar. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie