Motorboten op de Kromme Rijn zouden verboden moeten worden, zo zeggen vele partijen.
Motorboten op de Kromme Rijn zouden verboden moeten worden, zo zeggen vele partijen. Bunniks Nieuws

Alle partijen willen af van motorboten op de Kromme Rijn, toch gebeurt het niet

17 januari 2022 om 14:00 Politiek

BUNNIK/UTRECHT De afgelopen jaren is het aantal motorboten dat op de Kromme Rijn tussen Utrecht en Werkhoven vaart flink hoger geworden. Omwonenden, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) en de gemeente Bunnik willen dat er een verbod komt op gemotoriseerd verkeer op de Kromme Rijn. Toch gebeurt het niet. HDSR en de gemeente Bunnik wijzen naar elkaar voor de verantwoordelijkheid.

door Agnes Corbeij

Deze week ligt het nieuwe vaarbesluit van HDSR ter inzage. Daarin staat opgenomen dat HDSR gemotoriseerd verkeer op de Kromme Rijn verbiedt. Dat lijkt een verbetering voor de ongeruste omwonenden, maar dat is het niet. In de voorwaarden staat namelijk dat dit verbod niet geldt als de boot korter is dan 10 meter (14 meter voor bedrijfsmatig gebruik), niet sneller vaart dan 6 kilometer per uur en er alleen overdag gevaren wordt. 

GEEN VERGUNNING In de praktijk betekent dit dat iedereen die aan die eisen voldoet, en dat zijn de meeste motorboten op de Kromme Rijn, er mag varen. Er hoeft dus niet, zoals nu het geval is, een jaarlijkse vergunning aangevraagd te worden, in het kader van deregulering. De kans dat het daardoor nog drukker wordt op de Kromme Rijn is dus groot.

Deze aanpassing is ingegeven door de nieuwe Omgevingswet die in juli ingaat. Een woordvoerder van HDSR: ,,Die wet is erop gericht de regelgeving simpeler te maken voor de burger. Zij hoeven niet bij verschillende instanties aan te kloppen. Dat doel wordt hiermee wel behaald. Maar het is een bijna vrijbrief voor varen op de Kromme Rijn.” En dat terwijl het aantal aangevraagde vergunningen steeg van 117 in 2017 naar 307 in 2020. De woordvoerder: ,,En lang niet iedereen vraagt netjes een vergunning aan.”

BEVOEGD GEZAG Het onderwerp is niet nieuw, HDSR dringt al jaren aan bij de gemeenten Utrecht en Bunnik op een verbod. ,,Zij zijn het bevoegd gezag. Wij als HDSR kunnen alleen beperkingen opleggen op basis van de grootte van de boot, om te voorkomen dat een boot vastloopt. De gemeente kan ook beperkingen opleggen op basis van uitstoot van die benzine- en dieselmotoren.”

Dit spreekt de gemeente Bunnik tegen. Een woordvoerder: ,,De gemeente Bunnik is voorstander van emissieloos varen op de Kromme Rijn. ... Wateren in Nederland zijn in beheer van een waterschap. In het geval van de Kromme Rijn is de Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR) de beheerder. Een waterbeheerder stelt de regels op voor op het water.”


Kano’s op de Kromme Rijn, daar heeft niemand problemen mee. - Bunniks Nieuws

Tussen Werkhoven en Wijk bij Duurstede is het wel verboden om met een motorboot te varen. De woordvoerder van HDSR: ,,Dit heeft te maken met de geringe breedte en diepgang van dit gedeelte van de Kromme Rijn, met veel onderwaterbeschoeiingen. Ook worden de sluizen in Werkhoven en Cothen niet bediend.”

BIERVLOT Baart de la Faille woont in Bunnik en schreef een brief aan het college en de raadsleden over deze kwestie. ,,Naast steeds meer elektrisch aangedreven bootjes verschijnen er ook steeds meer en grotere boten met benzine of diesel motoren. Deze boten varen over het algemeen veel sneller, vaak sneller dan toegestaan, leveren gevaarlijke situaties op en beknotten vaak de recreatievreugde van anderen (op én langs de KR).”

Hij doelt voornamelijk op de jeugd. ,,Dit geldt zeker ook voor de  steeds vaker enthousiast racende jongeren op opblaasboten. Daarnaast produceren brandstofmotoren ongewenste uitstoot van CO2 en fijnstof, stinkende dampen en veel lawaai. ... Het eerste biervlot is gesignaleerd.”

APV Zowel de omwonenden als HDSR wil graag dat de gemeente Bunnik een verbod opneemt in de Algemeen Plaatselijke Verordening. Volgens de gemeente kan dat niet. ,,In een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) staan de regels over zaken die de gemeente in beheer heeft; wateren zijn niet in beheer van de gemeente.”

De hele gemeenteraad van Bunnik heeft zich inmiddels aangesloten bij de bezwaren en hebben een zienswijze ingediend bij HDSR op het voorliggende Vaarbesluit. De vier fracties schrijven daarin: ,,Wij zullen ons college oproepen te doen al hetgeen in hun vermogen ligt om dit bestuurlijk te regelen en wij spreken als fracties het voornemen uit dat indien dit noodzakelijk is een raadsbesluit met een dergelijke strekking binnen de APV te zullen goedkeuren.”

Ook de gemeente Bunnik zelf heeft een zienswijze ingediend ‘om te benadrukken dat het belangrijk is dat (toekomstig) vaartuigbezitters goed geïnformeerd worden’. De gemeente benadrukt ook dat er overleg is met HDSR over dit onderwerp. 

GEMEENTE UTRECHT De gemeente Utrecht is een belangrijke partij is deze kwestie, omdat veel van het gemotoriseerde vaarverkeer in Utrecht vertrekt. Ook bij de gemeente Utrecht zijn al in 2018 vragen gesteld over dit onderwerp door de politiek. Destijds stelde de Partij voor de Dieren de vraag of gemotoriseerd verkeer op de Kromme Rijn geheel geweerd kan worden. Het antwoord daarop was destijds: ,,De ruimte als bevoegd gezag is beperkt en zal moeten worden afgestemd op regelingen en wensen van andere betrokken overheden (als HDSR en de gemeente Bunnik).”

Het lijkt er dus op dat alle partijen, inwoners, gemeente Bunnik, gemeente Utrecht en Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden al jaren een verbod op gemotoriseerd verkeer op de Kromme Rijn willen. Waarom het niet allang is gebeurd, blijft vooralsnog onduidelijk. 

Kano's op de Kromme Rijn, daar heeft niemand problemen mee.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie