
Besluit over onderdoorgang bij De Vork in Odijk staat vast, burgemeester roept op tot respect
12 juli 2025 om 09:45 PolitiekODIJK De gemeenteraad heeft op 10 juli definitief ingestemd met een ondiepe korte onderdoorgang bij De Vork, onder een verhoogde N229. Alleen het CDA wilde eerst nog nader verkeerskundig onderzoek naar de gevolgen van het fietsverkeer in de kern van Odijk. De burgemeester deed voorafgaand aan de vergadering een oproep aan alle aanwezigen om respectvol met elkaar om te gaan, naar aanleiding van meerdere meldingen die hij afgelopen weken had ontvangen.
door Frits Beijnink
Dit laatste afsluitende debat bracht geen nieuwe standpunten. Het CDA wilde het besluit uitstellen, vooral omdat nog niet onderzocht is wat de verkeerskundige gevolgen zijn van het grote aantal fietsers van en naar De Vork, dat de Singel moet kruisen. Woordvoerder Rik Aertsen bleef daarnaast aandringen op nader onderzoek naar een onderdoorgang 150 meter meer noordelijk, zoals hij op de politieke avond van 3 juli voorstelde. Geen van de andere partijen ging hierin mee: er is volgens hen genoeg onderzoek gedaan naar alternatieven (zie kader onderaan dit artikel) en een verkeerskundig onderzoek kan niets aan de uitkomsten veranderen.
OPROEP TOT RESPECT
Burgemeester Ruud van Bennekom hield voorafgaand aan de vergadering een streng en indringend pleidooi om respectvol met elkaar om te gaan: „We hebben te maken gehad met insprekers die zich geïntimideerd voelen, raadsleden die zich onveilig hebben gevoeld en een verslaggever die zich geremd voelde in de uitoefening van zijn werk.” Hij benadrukte dat iedereen zich vrij moet voelen om te zeggen wat hij vindt: „Vrijheid van meningsuiting is immers een groot goed, een fundament in onze democratie. Maar dat geldt ook voor journalistieke vrijheid. Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat alles kan en alles mag, ongeacht de gevolgen. Het vraagt nóg iets van ons allemaal: respect.”
VERVOLG
Nu het besluit vaststaat zal de gemeente het ontwerp van de onderdoorgang nader uitwerken. Dat leidt tot een aangepast omgevingsplan voor deze locatie, vermoedelijk medio volgend jaar. De gemeente zal omwonenden (als die daartoe bereid zijn) blijven betrekken bij het verder ontwerp. In een eerder Premium artikel plaatste Bunniks Nieuws onderstaand overzicht van de geschiedenis rond deze locatie.
KORTE GESCHIEDENIS De standpunten en argumenten rond de onderdoorgang bij De Vork en het viaduct in de N229 zijn onderhand bekend. Tegenstanders willen geen twee meter hoog viaduct met nog eens een geluidsscherm van een meter voor hun woning en willen sowieso geen drukke provinciale weg die hun dorp splijt. Zij hebben daarom het afgelopen jaar in de eerste plaats gepleit voor omlegging van de N229 naar de Limesbaan (N421) tussen Houten en de A12. Daar wil de provincie niet aan: omlegging, inclusief aansluiting van de Limesbaan met een fly-over op de A12 richting Arnhem, kost naar schatting al gauw honderden miljoenen en doorsnijdt landelijk gebied met UNESCO Werelderfgoed (Limes en Nieuwe Hollandse Waterlinie). Een tweede voorkeur, het verdiepen van de N229 in een lange tunnelbak met daarbovenop een verbinding tussen beide dorpshelften, kost vele tientallen miljoenen en is daarom eveneens bij de provincie afgevallen, na twee onderzoeken. Onderdoorgangen bij de kruispunten bij het gemeentehuis en de Zeisterweg zijn afgevallen, omdat die een lengte van ruim 50 meter vragen met hellingbanen van 100 meter. Ook fietsbruggen op beide plekken vielen af als aantrekkelijke verbinding. De voltallige raad koos daarom in de Gebiedsvisie Kersenweide van 2022 voor een ondiepe, korte en brede onderdoorgang bij De Vork en de daarvoor benodigde verhoging van de N229, met als doel een voetganger- en fietsvriendelijke verbinding tussen de beide delen van Odijk. Het CDA kwam daar later op terug, nadat omwonenden van het beoogde viaduct in het geweer waren gekomen. December 2024 stelde de raad het bestemmingsplan voor de Kersenweide en de locatie van de onderdoorgang bij De Vork vast, na meerdere debatten in de loop van dat jaar. Het ontwerp van de onderdoorgang werd dit voorjaar met inwoners besproken en was onderwerp van een raadsinformatieavond in juni en een politieke debatavond op 3 juli.














