Afbeelding
Foto: Shutterstock

Tekort aan vrachtwagenchauffeurs neemt toe

13 september 2021 om 14:05 Partnercontent

Het aantal beschikbare vacatures voor vrachtwagenchauffeurs is groot, terwijl het aantal werkzoekenden zeer laag is. Deze combinatie leidt tot een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs in Nederland. Jongeren kiezen er steeds minder vaak voor om hun vrachtwagen rijbewijs en code 95 te behalen. Als voornaamste reden hiervoor noemt men dat vrachtwagenchauffeurs lange dagen maken en relatief weinig rustplaatsen tegenkomen onderweg. De combinatie maakt het beroep zwaar en onaantrekkelijk. Daarbij zijn er door het grote aantal vacatures voldoende alternatieven voor chauffeurs. Het is de vraag of het tekort aan vrachtwagenchauffeurs snel op te lossen is.

 Jongeren wat vrachtwagen rijbewijs haalt is beperkt 

Ook Verkeersschool Wesseldijk merkt dat de populariteit van het beroep vrachtwagenchauffeur beperkt is momenteel. Het aantal jongeren wat hier een vrachtwagenrijbewijs en bijbehorende code 95 haalt is beperkt. De verwachting is niet dat dit op korte termijn verandert, als de overheid niet ingrijpt. Het is om deze reden dat Sectorinstituut Transport en Logistiek zich grote zorgen maakt. De organisatie ziet dat het aantal oudere chauffeurs toeneemt, terwijl de aanwas van jongere chauffeurs beperkt is. De kans is hierdoor groot dat het tekort de komende periode enkel nog toe zal nemen.

Campagne om jonge chauffeurs te lokken 

Het sectorinstituut heeft besloten met een campagne te starten, gericht op jongeren. De campagne moet jongeren aanzetten tot het behalen van het vrachtwagenrijbewijs. Het instituut noemt het grote aantal beschikbare vacatures als een goede reden om voor deze route te kiezen. De kans op een baan is zeer groot. Dergelijke campagnes worden niet alleen gebruikt om nieuwe chauffeurs te trekken. Ook defensie maakt gebruik van deze televisiespotjes om nieuw personeel te vinden. Vaak valt er in andere sectoren of bijvoorbeeld bij grote internationale bedrijven meer te verdienen. Iets wat voor steeds meer jongeren belangrijk is geworden. De passie voor een bepaald beroep is niet langer de meest belangrijke factor. Dit was voorheen wel het geval.

Corona maakte het beroep minder aantrekkelijk

Chauffeurs geven zelf aan dat ook corona het tekort bepaald geen goed heeft gedaan. Tijdens de pandemie bleven veel rustplaatsen gesloten, waardoor chauffeurs op zichzelf aangewezen waren. In combinatie met de lange werkdagen en het feit dat men een groot deel van de week van huis is, maakt het minder aantrekkelijk om als chauffeur te starten als jongere. Mede ook doordat een sociaal leven voor veel jongeren van groot belang is. Ook neemt de werkdruk toe. We zijn meer online gaan bestellen, waardoor er meer goederen vervoerd moeten worden. Niet alleen naar de klant, maar ook van de producent naar het distributiecentrum. Zeker in dit laatste proces speelt de vrachtwagenchauffeur een belangrijke rol. De verwachting is dat de vraag naar chauffeurs enkel nog toeneemt de komende periode, omdat consumenten massaal online zullen blijven bestellen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie