Een zijlader van het RMN, oftewel een inzamelvoertuig met grijparm.
Een zijlader van het RMN, oftewel een inzamelvoertuig met grijparm. RMN

Derde zijlader RMN in gemeente Bunnik

11 mei 2018 om 07:30 lokaal

BUNNIK Binnenkort gaat RMN (Reinigingsbedrijf Midden Nederland) in de gemeente Bunnik nog een zijlader inzetten om de minicontainers (kliko’s) te legen. Een zijlader is een inzamelvoertuig met grijparm die de chauffeur vanuit de cabine bedient. De zijlader komt in plaats van een achterlader, een traditioneel inzamelvoertuig waarbij twee medewerkers achterop kunnen staan.

Om de zijladers efficiënt te kunnen gebruiken, wijzigen vanaf 4 juni bij alle huishoudens in de gemeente Bunnik de inzameldagen voor GFT, PMD en restafval. Zo’n 1.000 huishoudens in Odijk die gebruik maken van een minicontainer (kliko) moeten bovendien hun container op een andere manier gaan aanbieden dan ze tot nu toe gewend zijn. Alle huishoudens krijgen hierover binnenkort een brief van RMN met daarbij het nieuwe inzamelschema. De nieuwe inzameldagen zijn vanaf 2 juni ook te vinden op www.rmn.nl na intypen van postcode en huisnummer of download de RMN app op je smartphone.

Containers met opening naar de weg Het belangrijkste verschil ten opzichte van een traditioneel inzamelvoertuig, is dat de containers met de opening naar de weg moeten worden neergezet. Dit voorkomt dat het afval tijdens het legen op straat terechtkomt. Ook zorgt dit ervoor dat de klep na het legen weer dichtvalt. Bij een traditioneel inzamelvoertuig moet de container juist andersom worden neergezet, omdat de medewerkers de handvatten op de container moeten kunnen vastpakken.

Containers naast elkaar met tussenruimte Een ander belangrijk verschil bij de zijlader is dat de containers naast elkaar moeten worden neergezet in plaats van achter elkaar. Door de containers naast elkaar te zetten, kan de grijparm de containers om de beurt oppakken en legen. De containers mogen daarbij niet te dicht op elkaar staan, anders past de grijparm die de container op moet pakken, er niet tussen. Een ruimte ter grootte van ongeveer één stoeptegel aan weerszijden is voldoende.

Lagere kosten en fysiek minder belastend Het inzetten van nog een zijlader biedt de mogelijkheid om de routes effectiever in te delen. RMN-directeur Rob Schram: “Een zijlader wordt door één medewerker bestuurd, terwijl bij een traditioneel inzamelvoertuig drie medewerkers nodig zijn. Er hoeft dus minder personeel te worden ingezet. Hiermee houden we de kosten laag. Het werk is ook fysiek minder belastend, omdat de medewerker niet meer hoeft te slepen met zware containers”. Met de inzet van deze zijlader rijden er binnenkort in totaal drie zijladers in de gemeente Bunnik. Dit betekent voor RMN een verdere stap in de mechanisering van het inzamelproces.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie