Connexxion Bussen
Connexxion Bussen Wikipedia

Herstelprogramma regionaal OV

11 juni 2021 om 13:25 Lokaal Deel je nieuws

Het Openbaar vervoer (OV) heeft het op dit moment nergens makkelijk en zeker niet in de afgelopen anderhalf jaar. Zeker gezien de pandemie veroorzaakt door het SARS-CoV-2 virus (Corona). Overal is het aantal reizigers teruggelopen.  

Echter dit heeft ook nooit anders gekund.  Als het kabinet  op de landelijke tv met de boodschap kwam dat er thuis gewerkt wordt, mits het niet ander kan, dan is het OV minder druk.  
Maar om het probleem op de reiziger af te wentelen, zal het probleem alleen maar groter maken. 

Afschalen
In verschillende gemeenten wordt het lokale OV-net afgeschaald. Dit gebeurde in een aantal plaatsen al voor de Corona-crisis. En als men dan vraagt, waarom dit gedaan wordt, krijgt de gemiddelde reiziger te horen dat er andere mogelijkheden genoeg zijn. Zo is het gehoord bij Veluwe-lijnen, dat men met trein of fiets kan. De OV-leiding houdt geen rekening met de gemiddelde reiziger. Mensen die moeilijk ter been zijn, maar ondertussen naar het ziekenhuis moeten.

Daarnaast wordt de service van de overblijvende lijnen er ook niet beter op. Meer dan een uur wachten op stadsbus is bijna normaal geworden. Als men daar over klaagt, krijgt men na twee of drie weken een telefoontje dat de stadslijn vertraging had. 

Herstelplan
Nu blijkt in de provincie Utrecht een herstelplan te komen. De provincie heeft aan de vervoerders gevraagd om met een voorstel te komen. Een voorstel met twee scenario’s. Een met 10 procent minder reizigers en een met 20 procent minder reizigers.

Mooi gedacht, maar er zijn natuurlijk nog wel wat kanttekeningen te maken. Zoals of het aantal reizigers weer op de normale hoogte terug zal komen. Of wat de prijs zal worden van het OV. En ten derde of het thuiswerken een standaard gaat worden.


Maar laat één ding duidelijk zijn. Op het moment dat de service te wensen over laat - qua tijdstip, route en prijs - dan zal de reizigers alleen maar met de problemen blijven zitten. Want we kunnen rustig zeggen, dat de gemiddelde OV-manager niet afhankelijk is van het OV. Waarschijnlijk heeft zo’n manager nog nooit een hele route mee gereden om op het werk te komen. Neen, die manager hoeft geen uren te wachten omdat de bus ‘vertraging’ heeft opgelopen. Op het moment dat de klantenservice met die opmerking kwam, is het antwoord gegeven dat het niet geloofd wordt. 

Henny A.J. Kreeft
Onafhankelijke Burger Journalistiek

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie