Middelbare scholieren en Utrechtse ondernemers worden door Stichting LON uitgedaagd om mee te doen aan het duurzame fashion project: Drive

2 november 2020 om 09:56 Lokaal/Activiteiten Deel je nieuws

Vanaf vandaag gaat Stichting LON van start met haar nieuwe actie: Drive in Closet. Deze keer om meer bewustzijn te creëren rondom het onderwerp duurzame mode. Fashion werd niet voor niets tijdens de troonrede van hoogleraar duurzaamheid Jan Jonker genoemd als één van de meest urgente uitdagingen. 

Met dit unieke concept wil de stichting deze globale uitdaging op een positieve manier vormgeven en laten zien dat ondanks de corona-maatregelen zeker impact gemaakt kan worden in de regio Utrecht. 

Middels verschillende samenwerkingen generatie breed, van Utrechtse middelbare scholen tot verpleeghuizen, wordt enerzijds kleding verzameld en anderzijds een nieuwe eindbestemming voor de kleren gevonden. Oude jeans worden ingezet voor isolatiemateriaal, kapotte kleding wordt gemaakt en gaat naar kringloopwinkels, kleding vindt door middel van styling een nieuwe kast en winterkleding wordt gegeven aan juist die Utrechtse bewoners die het nu zo hard nodig hebben.

Anne van Stichting LON: “Op deze manier kunnen gedane aankopen (ook de miskopen) of juist dat kapotte kledingstuk alsnog een nieuwe doel krijgen. Toch een makkelijke en kleine stap voor de generatie die verschil moet gaan maken?”

Het doel is om in een periode van 10 weken zoveel mogelijk mensen, van jong tot oud, te informeren en inspireren om bewuste keuzes te maken rondom fashion. Toeval treft dat ook in januari 2021 de ‘no-buy challenge’ start. Op ludieke manier worden Utrechters in de komende weken aangespoord om de kast in te duiken en kleding te doneren. Stichting LON gaat tot en met 12 december met een bus op pad om deze kleding op te halen en naar een nieuwe eindbestemming te brengen. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie